Учебният процес във ВСУ „Черноризец Храбър“ роди нова песен

Нова песен създаде възпитаникът на Варненския свободен университет – музикантът Жани Алатов. Текстът и мелодията се родиха в рамките на експеримент, проведен по време на лекционния курс по когнитивна психология, който води доц. д-р Ваня Христова в магистърските програми на университета „Психология и психопатология на развитието“ и „Психологичноконсултиране“.

Жани Алатов и Ваня Христова

„Със студентите разглеждахме психичният процес „памет“, запознах ги с експеримента на американския психолог Джордж Милър и неговото магическо число 7+- 2. Ученият се е интересувал от обема единици, които могат да се задържат в кратковременната памет на човека“, разказва доц. Христова. За да онагледи магическото число на Милър, преподавателят прави списък от случайни думи без логическа връзка между тях – тетрадка, маргарита, кафе, цветя, чаша, кламер, дистанционно, ветропоказател, портокал, дърво, сняг, плодове. В рамките на нормалното разпределение, студентите възпроизвеждат от 5 до 9 думи. „Бях безкрайно изненадана, когато студентът Жани Алатов не само ги възпроизведе, но и създаде песен с тях“, разказва Ваня Христова.

Жани Алатов е един от известните варненски композитори и музиканти, преподавател по вокално майсторство и музикални инструменти. Възпитаник е на НУИ „Добри Христов“ със специалност "Оперно пеене" и НМА "Проф. Панчо Владигеров", специалност "Поп и джаз пеене, саксофон и пиано". Той е автор на музиката за спектакъла "Котаракът в чизми" на Варненския куклен театър, бил е музикален консултант и на други театрални постановки.

„Думите бяха напълно несвързани и за мен беше истинско предизвикателство да ги подредя, споделя Жани. Това е един от методите, които използвам в творческия процес с моите ученици. Песента направих за няколко часа, споделих я с колегите в групата и така нашите академични упражнения родиха ново музикално произведение“, коментира Жани.

Той избира да надгради знанията си в магистърската програма „Психология и психопатология на развитието“ на Варненския свободен университет, за да усъвършенства психологическите техники в процеса на преподаване и работа с млади музикални таланти, което е ключово за развитието им и може да ги отведе към нови музикални постижения.

Варненският свободен университет насърчава творческия потенциал и развитието на своите студенти. Персоналното отношение и гъвкавата, конкурентна академична среда, дават възможност за получаване на качествено висше образование, съизмеримо с европейските критерии и стандарти. /БГНЕС