Климатичните промени и опознаването на България – водещи бизнес идеи на тазгодишния "Тийноватор"

Засилен интерес към темата за климатичните промени, откриването на непознати кътчета на България, разработване на био гланц за устни, платформи за изкуствения интелект и много други иновативни идеи на финала на петото издание на "Тийноватор" вълнуват ученици на възраст от 10 и 11 клас, предаде репортер на БГНЕС.

17-годишният Мартин Станоев от Природоматематическата гимназия в Благоевград участва в петото издание на програмата с идея за онлайн платформа за туризъм.

„С нея се цели да се организират туристически обиколки на непопулярни кътчета от страната, тъй като има изключително много места в България, които са с културна и историческа значимост, но по една или друга причина не са посещавани от хората”, заяви за БГНЕС Мартин Станоев.

„Идеята се роди миналата година през октомври, стартирахме я след уикенда на идеите през януари, след като видяхме, че дори местни хора в Благоевград не познават околията и отделно след обиколка от моя страна в няколко града, видях, че има места, които остават встрани от стандартните места, които се посещават от хората, които отиват на почивка”, обясни ученикът. Той поясни, че сега имат организирани няколко тура в Благоевград, в Банско и планират да се разширят в цялата страна.

Мартин Станоев

„Вече имаме създадени прототипи, в момента работим по това да открием гидове в градовете, в които ще се организират обиколките, защото проектът ни освен с цел печалба, той има и социална насоченост. Ние искаме да ангажираме местните хора по места, те най-добре познават родните си градове и могат да разкажат много истории, които не могат да се намерят иначе”, каза Мартин Станоев и уточни, че организираните обиколки ще са в Ловеч, Варна, Русе, Бургас и може би в София и Враца.

Кристина Ванчева, ученичка от Хасково, разказа пред камерата на БГНЕС повече за своята бизнес идея, която е в съзвучие с климатичните промени. „Работим в екип от четирима човека и идеята ни е да разработим бранд за производство на гланцове, които са изцяло на основата на натурални съставки, които не остават отпечатък върху околната среда, с рециклирана опаковка са и не на последно място не е тествано върху животни в нито един етап от производството”, каза ученичката.

Кристина Ванчева

Кристина сподели, че сериозно се работи по идеята от януари месец, а вече има изработени прототипи и съвсем скоро ще бъдат пуснати в продажба. „Най-трудното беше усъвършенстването на нашата базова формула за произвеждане на продуктите, но след много неуспешни опити успяхме да създадем успешната и сега да можем да я представим след финала”, каза още участничката в програмата. Тя призова всички млади, хора, които се двоумят дали да стартират своята бизнес идея, да не се отказват.

„Всеки опит е ценен, всеки опит е нужен, от грешките се учим, така че това са едни страхотни възможности за всички млади, всичко е въпрос на търсене и намиране, затова смело напред”, заяви Кристина.

Зорница Миткова

Зорница Миткова, директор на програмата Тийноватор обясни за БГНЕС, че в тазгодишното издание участниците са двойно повече. „В тазгодишното издание по-различното е наличието на повече отбори, миналата година бяха представени 43 проекта, а сега ще изслушаме 70 презентации на ученици от цялата страна, така че сега имаме близо двойно увеличение на учениците в програмата”, разказа директорът на Тийноватор. Тя поясни, че се наблюдава засилен интерес в темата климатични промени. „Тази тема е много важна за младите хора, също личностното развитие, различни видове продукти например био гланцовете за устни или пък платформи за размяна на предмети, налице са и всякакви видове платформи свързани с изкуствения интелект”, разказа директорът на програмата, след което обясни, че в Тийноватор участват деца от 10 и 11 клас.

„Всъщност това е възрастта, когато младите правят най-важните избори в живота си, а именно какво да учат, какво да работят и с помощта на ментори от програмата в 28 срещи те обсъждат темите, по които работят в продължение на цялата учебна година. Така те се учат да работят в екип, да презентират и да се справят с провала”, подчерта Зорница Миткова и обясни защо все повече ученици се включват в програмата.

„Учениците искат да участват в Тийноватор, тъй като тя допълва училищното образование и дава неща, които училището по – трудно дава, пък и наблюдавам, че младите хора искат да придобият по – голяма финансова независимост и смятат, че бизнеса е именно една такава възможност и също искат да опитат възможностите си”, обясни още Миткова. Тя поясни, че на в днешния ден, на финалното състезание, се виждат идеи, които вече се реализират. „Някои от тях ще продължат по – нататък, а други ще приключат тук развитието на своя проект, но разбира се те ще вземат много позитиви от програмата така или иначе”, допълни още директорът на програмата „Тийноватор”. /БГНЕС