Изборите в Турция: Хиляди руски акаунти в Туитър са активирани отново на турски език

Седмици преди изборите в Турция на 14 май хиляди рускоезични и унгарскоезични акаунти в "Туитър" бяха активирани като турски потребители, което поражда вероятност за намеса в изборите чрез социалните медии, съобщи "Middle East Eye".

Ахмет Туран Хан, генерален мениджър на компанията за политически консултации и проучвания "Datailor", заяви пред изданието "Middle East Eye" (MEE), че компанията му се е сблъскала с мрежа от потребители на "Туитър", най-вероятно ботове, които наскоро са сменили самоличността си.

"През последните месеци наблюдаваме, че многобройни съществуващи турски акаунти са били реактивирани преди изборите, което е нормално", каза Хан пред MEE. "Някои от тях обаче са особено интересни, тъй като не са турски."

Хан казва, че компанията му предоставя ежедневни услуги за анализ на данни от социалните медии на големи търговски компании, работещи в сферата на хранително-вкусовата промишленост и услугите. Така компанията му случайно се е сблъскала с мрежата.

"Около 12 000 акаунта в социалните мрежи, говорещи руски и унгарски език, бяха активирани като турски и сега следват всички политически партии и лидери", казва той. "Около 10 000 от тях са били активирани през последните две седмици".

Хан добави, че 56% от тези акаунти в миналото са споделяли съдържание на руски език, 28% от тях - на унгарски, а останалите са споделяли съдържание на английски език.

"Смятаме, че унгарските акаунти трябва да са били използвани преди изборите в Унгария миналата година", каза той.

Турският "Туитър" е особено податлив на тролене и производство на фалшиви новини, тъй като големите политически партии, както управляващи, така и опозиционни, прокарват дневния си ред чрез т.нар. акаунти-ботове. След президентските избори в САЩ през 2016 г. Русия също често е обвинявана в предполагаема намеса в изборите чрез социалните медии и изтичане на информация.

Всички имат последователи на ботове

Предишно проучване, проведено през 2021 г., показва, че от 30 до 50 % от тенденциозните теми в Турция са фалшиви и се задвижват главно чрез използването на ботове.

Тугрулкан Елмас, докторант, специализирал в областта на "Туитър" в Университета в Индиана, който е автор на проучването, заяви пред местна медия, че макар да се смята, че само 27% от населението в Турция използва "Туитър", неговото влияние е наистина голямо. По думите на Елмас съдържанието в социалната мрежа обикновено попада в новинарски сайтове и социални медии като "УотсАп" и "Ексизлук".

През 2020 г. "Туитър" закри около 7340 акаунта в Турция, като заяви, че те са "свързани с държавата информационни операции".

Хан заяви, че Илон Мъск е уволнил екипа, отговарящ за борбата с фалшивите новини и откриването на акаунти на ботове, скоро след придобиването на компанията миналата година и затова реакцията на "Туитър" по въпроса е била ограничена.

"Рускоговорящите и унгарскоговорящите акаунти засега мълчат", каза Хан. "Те следват само основните политически партии и лидери и не публикуват нищо".

Смята се, че руското правителство се е намесвало във вътрешната политика на Турция, особено скоро след опита за преврат през 2016 г.

Няколко статии, в които се твърди, че САЩ са замесени в опита за преврат, със заглавия като "Висш служител на националната сигурност на САЩ признава за преврата в Турция", са били разпространени от съмнителни сайтове, контролирани от Русия.

Хан добави, че кандидатите за президент на Турция Реджеп Таип Ердоган, Кемал Кълъчдароглу и Мухарем Индже имат последователи сред ботовете.

"Индже обаче е особено интересен, тъй като неговият акаунт и тенденциозните теми, свързани с кампанията му, са особено заразени от акаунти на ботове", според специалиста.

Индже например е загубил 300 000 последователи през последните 20 дни и те бързо са били заменени от акаунти на ботове.

Угур Пойраз от опозиционната "Партия на доброто" (İyi Parti), по-рано тази седмица сподели скрийншотове на бот акаунти, които са следвали канала му в "Туитър", за което обвини правителството.

Според Хан, че бот профилите сами по себе си не гарантират, че ще задвижат кампанията на човека, когото са последвали.

"Може да е обратното, те могат да следват акаунти, за да ги спамят и да ги закрият, или да намалят видимостта им в платформата", добави той. /БГНЕС