На пръсти се броят продавачите, обозначили цени в лева и евро, на два от големите пазари в София

Репортерска проверка показа, по сергиите с плодове и зеленчуци на два от столичните пазари - най-големият - Женския, и на Красно село, продавачите, които са обозначили цените на стоките с в евро, се броят на пръстите на едната ръка. 

 

Двойното обозначение на цените в лева и евро, както изисква Закона за въвеждане на еврото, плавно навлиза и по пазарите у нас, видя репортер на БГНЕС.

Репортерска проверка показа, по сергиите с плодове и зеленчуци на два от столичните пазари - най-големият - Женския, и на Красно село, продавачите, които са обозначили цените на стоките с в евро, се броят на пръстите на едната ръка. 

Според Закона за въвеждане на еврото, до 8 октомври 2025 г. търговците в България трябва да са готови с пълното въвеждане на двойно етикетиране на цените. Това важи и за издаваните касови бележки. Законът допуска изключение от задължението за двойно обозначаване, но само в определени сектори, и само за определено време, като ще е най-късно до 1 януари 2026 г.

До 31 октомври таксиметровите шофьори трябва да включат и двете валути в тарифите си.

От края на следващата седмица - 8 август, влизат в сила новите държавни механизми за наблюдение на цените, които целят да ограничат спекулата. Тези механизми ще са в сила в разстояние на две години. 

Търговците, които не могат да обосноват ръста на цените със специфични икономически фактори, ще бъдат значително санкционирани. Глобите за юридически лица и еднолични търговци започват от 5000 лв. и достигат до 100 000 лв., а при повторно нарушение – от 10 000 до 200 000 лева. За обекти с годишен оборот над 50 милиона лв. санкцията може да бъде процент от оборота - 0,5% при първо нарушение и до 1% при повторно, но не повече от 1 милион лева.
Големите търговски вериги подлежат на допълнителни регулации и изисквания. Всички магазини с годишен оборот над 10 милиона лева ще бъдат длъжни да публикуват всекидневно до 7 ч. сутринта ценови листи на своите интернет страници. Списъците трябва да съдържат детайлна информация: име на продукта, марка, нетно количество, продажна цена, категория, данни за намаленията, срокове на промоциите, референтна цена преди намалението, както и процентната разлика. 

Законът допуска повишение на цените само при определени конкретни фактори, които са външни за търговеца, предоставящ стоки и услуги на потребители, документируеми промени в разходите по производство, доставка, съхранение и продажба, както и нормативни промени, извънредни обстоятелства - форсмажор, и други фактори, които имат пряко и съществено отражение върху себестойността. 

Законът за въвеждане на еврото дефинира и определени стоки и услуги като такива от първа необходимост - това са хляб, мляко, яйца, електроенергия, вода, парно и медикаменти по лекарско предписание. При поскъпване /Законът, обаче, не регламентира точно колко би било това "значително поскъпване"/ на цените на тези продукти, Министерският съвет ще има право да предприема временни мерки за намеса, без предварително одобрение от Народното събрание. IБГНЕС

Последвайте ни и в google news бутон