Митко Щерев: Господ ме е дарил с талант и ми е казвал накъде да вървя

По думите му на всеки 10 години нещата се променят както като композиция, така и като аранжимент, като начин на пеене, звукът на самите песни.

Винаги съм казвал, че съм един щастлив човек, че Господ ме е дарил с талант, че Той ми е показвал пътя, по който да вървя, защото има много талантливи хора, които имат същия талант като моя, но не са успели да усетят какъв им е пътят и се провалят. Аз просто съм от щастливците, че Той просто ме е докосвал по рамото и ми е казвал накъде да вървя и с какви хора да се срещам.

Това заяви в интервю за БГНЕС големият български композитор и пианист Митко Щерев, който е автор на едни от най-обичаните от поколения българи шлагери, както и на невероятната и докосваща музика за редица български филми.

С Митко Щерев разговаряме за най-новия му музикален проект – да напише песен за неговия роден град Ямбол, по инициатива на кмета Валентин Ревански.

Първоначално композиторът отказва, защото не се чувства добре, а и както самият той казва „писането на песен за град е нещо много специално“ и „три, четири пъти по-трудно, отколкото да напишеш една песен за един певец и да му я дадеш“.

Кметът на Ямбол, обаче, успява да го убеди, но Митко Щерев се съгласява при едно условие – да направи конкурс за текст. „Бях прав, защото когато става въпрос да се пише песен за град, в случая за град Ямбол – моят роден град, текстът трябва да е перфектен, да има вътре знаци, да има неща, които отразяват настроението на хората, които са свикнали с обикновени техни специални места“, обясни той.

Композиторът предупреждава, че той сам ще избере текста от стиховете, които ще бъдат събрани и този човек ще спечели конкурса. В конкурса участват 39 стихотворения, но Митко Щерев е провокиран от стихотворението на Атанаска Павлова, и по-специално от стиховете „О, Ямбол, това си ти! О, Ямбол, моят роден град!“.

„Почувствах го, че това трябва да звучи, когато са събрани много хора на площада“, разказа той и отбеляза, че за около 10 минути записва песента на ноти.

По молба на композитора, авторката на текста включва и няколко пропуснати символа. „Благодарение на този прекрасен текст, мисля че песента за Ямбол ще стане много добре“, подчерта Митко Щерев. Той избира и двама професионални български певци, за да изпълнят песента – Владо и Антония. В песента, посветена на родния му град, участва и детската вокална група „Бон-Бон“

Мотивът на композитора да избере изпълнители от средното поколение е свързан с това, че те са „много благоприятни за всякакви хора на всякаква възраст, които ще бъдат на площада, на някакви специални места в Ямбол“, тъй като двама млади певци от най-модерното поколение, няма да бъдат адекватни към едни хора, които са на възраст между 40 и 60 години. „Много добре се получи и се радвам, че те дадоха всичко от себе си и откликнаха“, каза още той.

На въпроса това ли е последната му песен, Митко Щерев отговори: „Надявам се, че не е последната. На 1 юли се разделих със сцената и съм пенсионер, който се забавлява на живота, но продължавам, когато имам настроение, да свиря на китара, на пиано, да композирам, така че се чувствам много комфортно.“

Според него в поп музиката има няколко коварни елемента. По думите му на всеки 10 години нещата се променят както като композиция, така и като аранжимент, като начин на пеене, звукът на самите песни.

„Много често, когато съм в някой магазин, хората ме познават и ме спират да си говорим за музика“, сподели Митко Щерев и отбеляза, че най-често хората изразяват критики към днешната музика, питайки го „това музика ли е“. Той, обаче, им отговаря абсолютно искрено, че всъщност на всеки 10 години идват едни групи и певци, които са от 18 до 22-годишни, които правят музика за млади хора, които са на същата възраст и харесват тази музика.

„Не мога да кажа, че най-младото поколение, което прави българска поп музика, е по-некадърно от средното поколение или от моето“, категоричен е Митко Щерев и поясни, че всяко поколение си има собствена музика, включително звездите имат аудитория на техните години, която се идентифицира с тях като музикален вкус и като външен вид.

Именно това, посочи той, е разликата между поп музиката и класическата музика. „Един човек може да пише сонати и дълго време, в продължение на 10 години никой да не ги знае, и след 20 години да ги открие тези сонати и да бъдат най-хубавите сонати на света, но това е елитарно изкуство, което не зависи от прически, мода и обувки. Така че, когато говорим на тази тема, е малко трудно да се обясни коя музика е по-добра“, каза още композиторът.

Относно своята музика, която вече се е превърнала в еталон, Митко Щерев заяви: „Винаги съм казвал, че съм един щастлив човек, че Господ ме е дарил с талант, че Той ми е показвал пътя, по който да вървя, защото има много талантливи хора, които имат същия талант като моя, но не са успели да усетят какъв им е пътят и се провалят. А аз просто съм от щастливците, че Той просто ме е докосвал по рамото и ми е казвал накъде да вървя и с какви хора да се срещам.“

Големият български композитор обърна внимание, че българският народ обича музиката, обича да се весели, обича да пее. „Българите като цяло сме много музикални хора и смятам, че винаги ще имаме много хубава поп музика и винаги ще имаме хора, които да слушат българска поп музика“, заключи той. | БГНЕС

 

Последвайте ни и в google news бутон