Предлагаме около 20 промени в образователната система. Една част от тях са свързани с неща, които сме констатирали през последните 9 години, че не работят и съответно ги поправяме. Предлагаме и някои нови неща, като езиковата интеграция например – едно дете, което не знае български език, да започне само с изучаването на български език.
Това заяви пред журналисти министърът на образованието и науката Красимир Вълчев, предаде репортер на БГНЕС.
Просветният министър поясни, че децата обикновено не знаят български език, когато са от семейства, в които не се говори на български език и постъпват в I клас без да са ходили на детска градина. „Тогава трябва да се започне само с изучаването на български език, тъй като не могат да научат нищо друго, ако не знаят български език. По същия начин, ако едно дете се върне от чужбина, да започне само с изучаването на български език, като преди това му се замерва нивото“, каза той по отношение на едно от важните неща, които се предлагат като промени в образователната система.
Във връзка с предлаганите повече по-леки наказания и дали те ще решат проблемите с дисциплината, Вълчев коментира, че сами по себе си не, но са задължителна крачка. „Факт е, че в момента учителите са затруднени да прилагат дисциплина в класната стая“, добави той и допълни, че учителите се въздържат, защото трябва да пишат и доказват, че са били прави, подписват заповеди, които след това биват обжалвани, защото цялата процедура е по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
От МОН се въздържат от предлагането на оценка за поведение, тъй като има много негативи.
На въпроса на БГНЕС относно характеристика на поведението на учениците, министър Вълчев отговори, че не е предвидена подобна мярка. „Идеята е това да не оставя петно върху ученика. Има много спорове по отношение на оценката за поведение, респективно една такава характеристика за какво ще се използва. Ние искаме да дадем възможност на учителя да въдвори ред в класната стая. Факт е, че в момента, когато има един ученик, който не спазва дисциплината, всички останали 20 – 25 деца страдат, страда правото им на качествено образование, учителят се чувства безпомощен. В момента налагането на една санкция е като съдебен процес – ученикът е невинен до доказване на противното. Ние, това, което правим, е да променим презумпцията и да кажем, че учителят има право да наложи санкция“, обясни той и посочи, че ако учителят злоупотреби, тази санкция може да бъде обжалвана пред директора.
В общия случай в началото на деня учителите ще прибират мобилните телефони на учениците, но всяко училище ще създаде собствена организация. Просветният министър е получил уверение от директорите, че нямат проблеми да организират прилагането на мярката. В определени случаи ще има разумни изключения – телефоните ще могат, както и сега, да се ползват за строго образователни цели, както и когато се ползват за здравни нужди, тъй като има деца с глюкомер, който постоянно трябва да бъде във връзка с телефона.
В следващите месеци ще се обсъждат промени във формата на националните външни оценявания и матури, като най-дискусионният въпрос е за т.нар. интегрален изпит.
Вълчев обърна внимание и на слабите резултати по природни науки.
Интензивно се работи и по отношение на промените в учебните програми, съобщи той и уточни, че ще бъдат изработени визии по учебните програми по всички предмети.
Министърът на образованието още веднъж потвърди, че учители, които са обучени, ще преподават по новия учебен предмет „Добродетели и религия“. Неговите очаквания са, че над 80 – 90% от големите ученици и родителите на по-малките деца ще изберат да изучават програмата „Добродетели и етика“, а не толкова програмата по „Религия“.
На въпроса на БГНЕС обсъжда ли се изучаване на изкуствен интелект в училищата, той заяви, че това е дълга тема с поне три аспекта, която ще коментира по време на конференцията на тема „Образованието и изкуственият интелект“.
Вълчев коментира и забавянето на изплащането на компенсациите на родителите, чийто деца не са приети в държавни и в общински детски градини и ясли.
„Ще ускорим процедурата за март и април. Няма как да оптимизираме процедурата, тъй като тези средства не могат да бъдат заложени предварително по бюджетите“, добави той и допълни, че Министерство на финансите е превело на 15 май е превело средствата за първите два месеца на общините, а общините миналата седмица са ги изплатили. Базовият проблем, категоричен е просветният министър, е липсата на детски градини и най-вече на детски ясли. | БГНЕС