Търговското напрежение между Пекин и Брюксел се увеличи през последните месеци, като Европейският съюз взе на прицел подкрепата на Китай за секторите на възобновяемите енергийни източници и електрическите превозни средства.
Китай отрича, че индустриалните му политики са несправедливи и многократно е заплашвал с ответни мерки, за да защити законните права и интереси на своите дружества.
Китайското министерство на търговията съобщи, че ще „проведе разследване на търговските и инвестиционните бариери във връзка със съответните практики, приети от ЕС при разследването му на китайски предприятия“.
Проучването следва жалба, подадена от националната търговска камара за внос и износ на машини и електроника, се казва в изявление на министерството.
Жалбата се отнасяше главно до „продукти като жп локомотиви, фотоволтаици, вятърна енергия и оборудване за проверка на сигурността“, се казва в нея.
Министерството добави, че в рамките на проверката ще бъдат разгледани „предварителните проверки, задълбочените разследвания и внезапните проверки на китайските предприятия“, извършени от ЕС.
То заяви, че разследването вероятно ще продължи до 10 януари 2025 г., но може да бъде удължено с още три месеца при „специални обстоятелства“.
„Необходими мерки“
ЕС и преди е започвал подобни проверки на подкрепата на Пекин за произведени в страната влакове, слънчеви панели и електрически автомобили.
Те бяха предприети в момент, когато 27-те страни от блока се стремят да увеличат използването на възобновяема енергия, за да постигнат целта си за нулеви нетни емисии на парникови газове до 2050 г.
Но той също така иска да се оттегли от това, което смята за прекомерна зависимост от китайските технологии в момент, когато много западни правителства все повече виждат в Пекин заплаха за националната сигурност.
През февруари Брюксел започна първата си проверка по Регламента за чуждестранните субсидии, насочена към дъщерно дружество на китайския железопътен гигант CRRC.
Разследването беше прекратено, след като дъщерното дружество се оттегли от търг в България за доставка на електрически влакове.
Втората проверка е насочена към китайски производители на соларни панели, които искат да изградят и експлоатират фотоволтаичен парк в Румъния, частично финансиран с европейски средства.
По силата на друг набор от правила през септември миналата година Брюксел започна проверка на субсидиите за китайски електрически автомобили.
Той стигна до заключението, че китайските държавни субсидии за производството на електромобили несправедливо подкопават европейските конкуренти.
Миналата седмица ЕС наложи допълнителни временни мита в размер до 38% върху вноса на китайски електромобили, което предизвика протест от страна на производителите, китайските бизнес групи и китайското правителство.
Пекин отхвърля констатациите на проучването и заяви, че ще предприеме „необходимите мерки“, за да защити правата на своите дружества. І АФП