Елба, чиито родители са родом от Сиера Леоне и Гана, има мисия да промени развлекателната индустрия в Африка.
Визията му е амбициозна. Елба има за цел да изгради филмови студия в цяла Африка, като започне от Занзибар, полуавтономен танзанийски остров, известен с белите си пясъчни плажове. Идеята се зароди миналата година, когато Елба се срещна с президента на Танзания Самия Сулуху Хасан на Световния икономически форум в Давос. Разговорите им доведоха до плановете за първото студио в Занзибар - стъпка, която според Елба може да бъде първият градивен елемент на глобален развлекателен център.
През август правителството на Занзибар му обещава близо 200 акра, за да започне строителството.
„Идрис Елба ще изгради модерно студио, подобно на Холивуд, Ноливуд (в Нигерия) или Боливуд“, обяви министърът на инвестициите на Занзибар Шариф Али Шариф. Той дори се пошегува, че ще нарече индустрията „Zallywood“ или „Zawood“.
Проектът надхвърля рамките на киното. Елба смята, че творческият сектор на Африка е недостатъчно представен в световен мащаб.
„Голяма част от образите за Африка дори не са създадени от Африка“, каза Елба пред CNN на конференцията „Меридиан“ на Фондация „Звездно развитие“ в Лондон тази седмица. „Много от медиите са съсредоточени върху (негативните изображения на Африка). Но средната възраст в Африка е 19 години; тези млади хора са оптимистично настроени и заслужават възможността да разкажат собствените си истории“.
Освен това могат да се спечелят значителни пари. Въпреки че Африка е 18% от световното население, на нея се пада само 1% от световната творческа икономика - сектор, който според Goldman Sachs ще се удвои през следващите пет години.
Моментът не би могъл да бъде по-добър. Неотдавнашен доклад на ЮНЕСКО показва, че филмовата и аудиовизуалната индустрия в Африка може да създаде 20 милиона работни места и да добави 20 милиарда долара към БВП на континента до 2030 г. Световни играчи като Netflix и Disney вече са направили значителни инвестиции в Кения, Южна Африка и Нигерия.
Въпреки това много правителства в развиващите се икономики все още не са признали икономическия потенциал на творческия сектор, каза Елба. Липсата на регулации и инвестиции, особено в областта на авторското право и финансирането, поставя ограничения пред растежа.
Той вижда потенциал, подобен на експлозивния растеж на развлекателната индустрия в Южна Корея: От 2017 г. до 2021 г. корейският износ, свързан с попкултурата, е нараснал със средногодишен темп от 13,7 %, което е 2,5 пъти по-бързо от общия ръст на износа. Корейският институт за икономически изследвания изчислява, че това е допринесло за икономиката с 27 млрд. долара.
Танзания вече се стреми към този модел, като си партнира с Южна Корея за изпращане на африкански актьори за обучение в Бусан. Но Елба разбира, че само изграждането на студия няма да е достатъчно, за да предизвика революция в развлекателната индустрия.
„Всичко това беше пъзел“, казва той, говорейки за предизвикателствата при структурирането на една нова индустрия. Един от най-важните елементи е как да се плаща на творците в страни с ограничена банкова инфраструктура.
В отделен, но свързан проект, насочен към решаване на проблема с плащанията, Elba си партнира със Stellar, платформа, базирана на блокчейн, за да представи Akuna Wallet - цифров портфейл, предназначен за творческата икономика.
Akuna Wallet позволява на артисти, режисьори и музиканти да управляват плащания и хонорари, без да разчитат на традиционните банки. Като дава възможност за peer-to-peer транзакции в цифрови валути, той осигурява сигурна система за разплащания в региони с ограничена финансова инфраструктура. I БГНЕС