Франция продава на Сърбия изтребители без ракети въздух-въздух "Метеор"

Изтребителите от четвъртото поколение Rafale, които в момента са поръчани за сръбските ВВС, ще имат намалени възможности „въздух-въздух“, потвърдиха местни източници, цитирани от уебсайта bulgarianmilitary.com.

Това гарантира, че те ще представляват ограничено предизвикателство за въздушната мощ на НАТО, ако Белград приведе политиката си в съответствие с предпочитанията на Западния блок.

Сръбският президент Александър Вучич обяви за първи път сделката за придобиване на изтребителите на 9 април след разговори с френския си колега Еманюел Макрон.

Макар Rafale да се счита за модерен изтребител, той има сравнително ограничени характеристики във въздуха в сравнение с други западни изтребители.

Двигателите на самолета са едни от най-слабите от всички произвеждани изтребители, а малкият му радар няма мощта на конкуренти като AN/APG-82 на F-15 и AN/APG-81 на F-35.

Обсегът му и капацитетът му за носене на ракети също са значително по-малки в сравнение с високоефективни изтребители като руския Су-30, китайския J-16 и американския F-15.

Независимо от това Rafales на сръбска служба ще изпитат значително намаляване на възможностите си „въздух-въздух“ поради забраната за предоставяне на ракети „въздух-въздух“ „Метеор“, които са основното въоръжение на изтребителя. Други потенциални намаления остават непотвърдени.

Ракетата „Метеор“ е проектирана да превъзхожда американската AIM-120 и според сведенията се е възползвала от трансфер на ключови американски технологии.

Въведена през 2016 г., „Метеор“ може да се похвали с по-добър обсег и кинематични характеристики в сравнение с AIM-120.

Една от отличителните му черти е неговата двигателна система, която наподобява повече тази на крилата ракета поради използването на канална ракета с променлив поток (рамджет) вместо традиционен ракетен двигател. Тази способност позволява на ракетите да регулират работата на двигателя по време на полет, вместо да изразходват енергията си с един немодулиран взрив.

В резултат на това те могат да запазят повече енергия за крайната фаза на атаката. Това им позволява да извършват екстремни маневри и да се издигат бързо, което ги прави много по-трудни за избягване.

Ракетата „Метеор“ е една от малкото характеристики, които поддържат ефективността на Rafale на нивото на водещите американски и китайски аналози. Смята се, че тези ракети са сравними с американската ракета AIM-260, китайската PL-15 и руската Р-77М.

Без тях сръбските изтребители Rafale няма да имат никаква способност за въздушно нападение с голям обсег, като ще разчитат единствено на ракетите със среден обсег MICA като основно въоръжение.

Блокирането на продажбата на ракетите „Метеор“ на определени клиенти не е без прецедент. Например изтребителите Rafale, предложени на Египет, бяха подложени на подобни ограничения. Това е в съответствие с дългогодишната западна политика за ограничаване на достъпа на Египет до съвременни средства „въздух-въздух“.

В резултат на това египетските изтребители F-16 трябва да разчитат на остарялата ракета AIM-7 от епохата на Студената война, която е дори по-малко способна от ракетата MICA. Освен това доставените от Франция египетски изтребители Mirage 2000 са изправени пред още по-строги ограничения.

Тъй като Сърбия се подготвя да направи първото в историята си придобиване на западни изтребители, е ясно, че ще се прилагат подобни ограничения.

Това означава, че сръбските изтребители Rafale ще бъдат едни от най-слабо способните във въздушния бой в Източна Европа.

За разлика от тях, страните в региона преминават към по-съвременни варианти, като например F-35, докато Хърватия придобива Rafale, оборудвани с „Метеор“, а Словакия купува F-16 Block 70s, въоръжени с модерни варианти AIM-120.

Заслужава да се отбележи, че новите изтребители Rafale на сръбските ВВС всъщност ще имат по-малък обсег на действие „въздух-въздух“ в сравнение с МиГ-29, които понастоящем са в техния флот.

Докато МиГ-29 използват ракети R-77-1 с обсег 110 км, ракетите MICA на Rafale са ограничени до 80 км. МиГ-29 превъзхожда Rafale и по отношение на скоростта и летателните възможности, въпреки че съществуващите варианти на Сърбия изостават по отношение на модерната авионика.

Някога считана за основен претендент за най-новите модели МиГ-29 като МиГ-29М или усъвършенствания МиГ-35, Сърбия промени фокуса си поради засилените икономически санкции от страна на западните държави в края на 2010 г. Ако се бяха сдобили с тези модерни варианти на МиГ, сръбските пилоти щяха да се възползват от усъвършенствани радари AESA, което щеше да им позволи да разполагат с ракети R-77M, сравними с „Метеор“, и потенциално далекобойни ракети R-37M.

БГНЕС припомня, че на 29 август 2023 г., по време на държавно посещение в Белград, сръбският президент Александър Вучич подписа договор за закупуване на 12 военни самолета Rafale от френската компания Dassault Aviation в присъствието на френския президент Еманюел Макрон.

Според главния изпълнителен директор на Dassault Ерик Трапие по сделката до 2029 г. Сърбия ще получи девет едноместни и три двуместни самолета.

Закупуването на тези десет многоцелеви изтребителя е част от по-широките усилия за модернизиране на сръбските военновъздушни сили и замяна на остарелите военни самолети от съветската епоха.

Вучич заяви тогава, споразумението включва логистична подкрепа и резервни части, като в момента се водят преговори за вида на въоръжението, което ще придружава самолетите.

Макрон, подчертавайки значението на сделката, я определи като показател за „дългосрочния съюз между нашите две страни в рамките на една по-силна и по-суверенна Европа“. | БГНЕС

Последвайте ни и в google news бутон