Училището в село Дерманци успешно интегрира европейски творчески методи чрез Национална Програма за Иновативни дейности като мотивира учители да разработят учебен план, след като са гледали кино.
За една от проведените иновативни лаборатории по време на програмата в Обединено училище „Неофит Рилски“ говори днес Еви Карагеоргу, част от екипа на Сдружение „Арте Урбана Колектив“ и ментор в проекта „Киното, 100 години младост“, за който БГНЕС разказа през юли тази година.
С помощта на методологията е създаден продукт по линията на „гражданско образование с елементи на визуални изкуства“. „Обучавахме учители от цялата страна. Показахме какви умения се придобиват чрез кино ориентирани учебни дейности – критично мислене, креативност и аналитична мисъл“, разказа Еви Карагеоргу.
За съжаление обаче в класация на PISA, която измерва как се покачва качеството на образованието в световен план, България е на едно от последните места в класацията относно творческото мислене.
„Нашата методология помага директно да се справим с това“, заяви Карагеоргу, която заедно с учителя по кинознание в село Дерманци Даниел Симеонов директно интегрират програмния план. Програмата е следната: прожекция на филм от платформата CINED, които разполагат с образователен и практически педагогически ресурси – програма с упражнения за учениците по групи.
„Едно от нещата, които учителите трябваше да направят бе, след като изгледат филма, да се разпределят на групи и да направят изработка на учебен план, базиран по филма“, обясни Еви Карагеоргу. Творческите инициативи в училище спомагат за разбирането на работа в екип, разграничаването и поемането на отговорност и разбира се – креативното мислене на децата.
„Тази програма възпитава, аспекти като гледане, разбиране и анализиране“, допълни тя.
Словения, Великобритания, Германия, Франция и Финландия са част от европейските държави, които са интегрирали кино образованието в учебния си план.
„Окуражаваме учителите да ползват ресурсите на платформата, както и нас като мост между тях. Учителите имат пълната свобода да ползват програмите и да ги интегрират с помощта и на собствените си знания и опит“, сподели още Еви Карагеоргу.
Тя е убедена, че когато иска и припознава изкуството като ценност, едно училище може да постигне големи резултати.
„В началото ми беше трудно да разбера как можем да съчетаем изкуството с гражданското образование, но останах приятно изненадан от цялостната програма. Всички учители успяха да използват наученото върху ученици в нашето училище“, сподели и Даниел Симеонов.
Според учителя от Дерманци най-важното е синергията между училищата, която е останала след проекта. „Бих искал тази колаборативна политика и практика да продължа и занапред“, подчерта той. | БГНЕС