Древногръцкият мит за Прометей - вдъхновение за Калин Балев в новата му изложба „Да откраднеш огън"

Художникът използва хибридна техника, съчетаваща стенопис и изящна живопис, за да създаде свои визии

Калин Балев, един от най-добрите съвременни български художници, представя своята нова изложба „Да откраднеш огън" в музейна галерия „Анел“. Събитието е подчертано от уникална концепция, вдъхновена от древногръцкия мит за Прометей, който открадва божествения огън от боговете и го предоставя на човечеството. Този мит не само, че поставя в центъра на вниманието темата за жертвата в името на светлината и знанието, но и отразява уникалната стилистика и техника на самия Балев, това казва Пламена Димитрова-Рачева.

Художникът използва хибридна техника, съчетаваща стенопис и изящна живопис, за да създаде свои визии, изпълнени с енергия и динамика, по които „огънят“ на вдъхновението играе основна роля. Неговите картини, често изпълнени с многопластови текстури и природни материали, предоставят на зрителя възможността да се потопи в един магичен и метафоричен свят на Майката Земя, от която всичко се ражда и преражда. Специфичната „пясъчна живопис“ на Балев, която представя иконографски теми и фолклорни български мотиви, пренася древни символи и зодиакални знаци в модерния контекст на съвременното изкуство.

Темите, които Балев вплита в изкуството си, обхващат митологични наративи, които са не само рефлексия на сегашността, но и дълбочинни търсения на идентичността и отражения на универсалната човешка природа. В своите произведения твореца интерпретира съзвездията като част от личната опитност, докато зодиакалните знаци се превръщат в моста между индивидуалния опит и колективното съзнание. Чрез символични изображения, олицетворяващи светлината и тъмата, Балев напомня на зрителя за важността на саможертвата и любовта към знанието в стремежа към съвършенство.

Естетическото и художествено внушение на неговите творби дълбоко обогатява съвременното българско изкуство, предизвиквайки зрителя да преосмисли собствените си възприятия за света. Чрез сложните структури на картините и внимателно подбраните материали, артистът създава пространство, в което всеки детайл носи своята символика и значение. Великолепната текстура на техния израз, комбинирана с ярки цветове и динамика, предлага пътуване в света на човешкото въображение.

Посланията, които изкуството на Калин Балев носи, засягат важни теми, свързани с мита за огъня и Прометей – символ на стремежа към познание, съзидание и човешка независимост. На всяка своя изложба, художника предизвиква зрителя да осъзнае, че огънят не е само средство за оцеляване, но и метафора за творческия импулс, който тласка човека напред. „Да откраднеш огън" е не просто заглавие на изложба, а призив за действие, създаден от целеустремеността на един художник, чийто творби просветляват и вдъхновяват онези, които се осмелят да погледнат по-дълбоко, подчертава Пламена Димитрова-Рачева.

Изложбата "Да откраднеш огън" е открита за публика, в музей-галерия „Анел“, до 28.11.2024 год. Посетителите ще могат да се потопят в света на Калин Балев и да станат част от един незабравим творчески път в изкуството, вдъхновено от история, култура и лична мистика. Не пропускайте възможността да се срещнете с уникалния синтез между минало и съвремие, между реалност и въображение – света на Калин Балев.

Калин Балев

Да откраднеш огън

Аз завърших графика при Галилей Симеонов в нашата академия и после започнах да специализирам, от 1989 до 1992-1993 г., в Италия графика, но там се насочих към цветната графика. През това време работих много в областта и експериментирах в графиката, като експериментирах главно с техниката на офорт и акватинтата. Това е много трудоемка техника, която отнема много труд и работа. Просто една цветна графика се завършва за един период от 2 до 20 дена може би. Но постепенно тази съпротива с материала, която имах, съпротивата на метала, обработката с киселина и резци, ми даде една насока после да се развивам, да експериментирам и в областта на живописта. Аз не мога да кажа, че правя точно живопис, но се стремях картините да имат такова живописно въздействие.

Например, това е една от първите ми картини в тази насока, където цветовете са малко по-пестеливи, но експериментирах с естествения цвят на пясъка, на самия пясък тук, в картините, и вече едни разливания на акрила с техниката на лави, която я използвах в графиката, и тази техника я пренесох върху платно.

Намираме се пред последната картина със заглави „Вълшебната нишка“. Това е от античната митология, митът за Тезей и Минотавъра. „Вълшебната нишка“, искам да поясна тук, че това е Ариадна, която на остров Крит продава сребърна нишка на Тезей, който отива да се бори с Минотавъра в лабиринта, от който никой не е излизал обратно да намери пътя. В нея изразявам борбата между Минотавъра и Тезей, между злото и доброто. В нея малко като разказвач съм използвал морски натурални камъни, които да пресъздават някаква фактура, някакво друго внушение и самия лабиринт – ето го отстрани.

Намираме се пред картината „Трите нимфи“, отново съм се съсредоточил върху античната и гръцката митология. „Трите нимфи“ са едни вид и символ. По-късно от тях се раждат и Трите грации, които по-късно стават и Трите музи в изкуството и живописта. В нея искам да изразя едно движение, един танц, една въздушност към пространството, към летежа, към изкуството също, както то се рее във въздуха и в движенията. Използвал съм пак такива морски натурални камъни, естествения цвят на пясъка – тук, тук и тук. Ето тук е една раковина, която създава една музикалност към тези фигури. В същото време използвам както фигурата… Във всяка фигура тръгвам да импровизирам, да се намери фигура във фигурата. Както е тук – може пак някакво лице да се открие, тук – друго, тук друга някаква форма. И даже някои неща се получават на принципа на случайността, които по-късно ги виждам.

Това е триптих, т.нар. „Танц в огъня“ или „Нестинари“. Той е посветен на култа към плодородието, на култа към Слънцето, на нестинарските танци. Това е трансът, молитвата за по-високо плодородие и успешна година. В нея пак съм използвал съчетания на естествени пясъци, на естествени, натурални пясъци, естествени камъни, като вграждам в тях фигури във фигурите. Някъде е подчертавано с цветове и композиционно творчески търсения.

В характера на тези фигури аз търся лицата да имат разнообразие и да не са еднакви. Във всичките тези лица, въпреки че има сходни елементи, гледам да имат отделен характерен израз. В лицето вкарвам да има друго лице и може би малко заимствам сега и от кубизма.

Тук също експресия на лицето. Също се стремя и да не са много еднакви лицата, всяко да е с отделен характер.

Това е Нептун. Какво повече да кажем? Нептун е богът на морето, на морските бури, с тризъбеца, тук рибата, другите морски създания. Използвал съм натурални морски камъчета, отломки от лодки.

Тези картини са ми последните, това лято съм ги направил. В тях пак използвам разливанията на различни цветове и петна, някъде и лави и в задния план, фона. Върху тях съм надграждал с натурален пясък и естествени морски камъни, които като контраст да предадат определено внушение – къде на фигури, къде на някои видения. Това е примерно гора, това е видение, родено от водата, тук е водата. Това е вече като символ на изграждането на заглавието на изложбата – „Да откраднеш огън“. Тук е това сияне. Това е за тях. | БГНЕС

Последвайте ни и в google news бутон