Роуландс почина, заобиколена от семейството си в дома си в Индиън Уелс, Калифорния. Това са 5 от най-добрите ѝ филми:
„Смелите са самотни“ (1962)
В този нискобюджетен, високо оценен от критиката уестърн Роуландс е вярна приятелка, влюбена в благороден каубой, който се съпротивлява на съвременния свят, изигран от холивудския титан Кърк Дъглас.
Роуландс се появява само в няколко сцени, но изпълнението ѝ оказва незабавно въздействие.
„Никога не бях виждал някой толкова красив и с определена сериозност. Тя беше особено уникална в онова време, когато много жени се опитваха да бъдат момичета“, казва актрисата Миа Фароу през 2015 г., цитирана в списание Elle.
„Джина не правеше нищо от това. Имаше директност - не че не беше забавна и не тлееше - но тя идваше от място, което беше едновременно истинско и дълбоко“, казва Фароу.
„Лица“ (1968 г.)
Номинирана за три Оскара, тази битова драма, режисирана от независимия американски режисьор Джон Касаветис - съпруг на Роуландс - проследява четирима души по време на пиянска вечер, в която се появява болезнено напрежение в един разпадащ се брак.
Роуландс разкрива голяма гама от изразни средства и емоции във филма, който е заснет предимно в близък план и изглежда без сценарий.
„Жена под влияние“ (1974)
В може би най-великата си роля Роуландс е най-фина и трогателна в ролята на любящата и уязвима домакиня и майка Мейбъл, която бавно изпада в сърцераздирателна лудост.
Тя е номинирана за „Оскар“ и печели „Златен глобус“, а филмът остава класика с опустошителна емоционална сила.
„Изпълнението е толкова поразително днес, колкото и през 1974 г.“, се казва в статия от 2015 г. на уебсайта на известния американски критик Роджър Ебърт.
„Това е вид изпълнение, което вдига летвата за всички останали. То показва огромната пропаст между уменията и гения.“
"Opening Night" (1977 г.)
В ролята на застаряваща актриса, която се опитва да постави пиеса със също толкова проблемна звезда, Роуландс дава урок как да се справиш с ролята на алкохолик с почтеност, трагизъм и дори с малко хумор.
Тя е „в най-силния си блясък“, пише „Ню Йорк Таймс“ през 1991 г. за филма, в който отново е режисирана от Касаветис, за когото е омъжена повече от 30 години.
„Мис Роуландс, както е показвала и в други филми, режисирани от съпруга ѝ, може да бъде несравнимо забавна, докато се разпада по шевовете“, пише вестникът.
„Глория“ (1980)
Забавлявайки се като съпруга на гангстер на високи токчета, натоварена с попечителството на млад сирак на име Фил, Роуландс печели втора номинация за „Оскар“ за ролята си в един от последните филми на Касаветис преди смъртта му.
Британският филмов институт на своя уебсайт отбелязва „още едно поразително изпълнение“, като се позовава на типичното интензивно и страстно присъствие на Роуландс на екрана.
Тя „притежава голям талант и го реализира с хъс в „Глория“, независимо дали стреля от упор или води Фил на гробището... за да се сбогува с родителите му“, пише „Ню Йорк Таймс“ при излизането на филма. | БГНЕС