Българската Маунтин Байк Асоциация и пътят към устойчивото развитие

България има уникален потенциал да стане привлекателна дестинация за планинско колоездене, благодарение на своите природни ресурси.

Планинското колоездене в България става все по-популярно, като привлича не само любители на спорта, но и туристи, които откриват нови възможности за отдих.

Въпреки нарастващия интерес, за да се гарантира устойчивото развитие на този спорт, необходимо е създаването на стандартизираните регулации и интеграцията им в националната инфраструктура.

През ноември 2024 г. е създадена Българската Маунтин Байк Асоциация (БМБА), която обединява над 12 организации, ангажирани с развитието на планинското колоездене и изграждането на трасета.

„Една от основните цели на асоциацията е да подобри комуникацията с държавните институции и да създаде необходимото законодателство за подпомагане на спорта“, заяви пред БГНЕС Димо Христов, председател на туристическо дружество „Боерица“ и съучредител на асоциацията.

Важен член на асоциацията е Bike Ventures, организация, активно развиваща вело инфраструктура и трасета в България. „Най-важното в момента е приемането на проектозакон за стандартизиране на маркировката на вело трасетата“, каза пред БГНЕС Добромир Добрев, представител на Bike Ventures.

Регионите около Витоша, Стара планина и Пловдив предлагат огромен потенциал за развитие на планинско колоездене. „Други обещаващи места са Велинград, Варвара и други планински райони“, добавя Добрев.

Стамен Димитров, представител на Вело клуб „Крива спица“ в Пловдив, дава града и околните планински райони, като пример за динамично развиващ се вело регион, където през последните години са изградени трасета, а местната общност активно се включва в тяхната поддръжка. Той подчертава важността за приемане на закони и регулации и споделя, че туризмът в местността би се благоприятствал много при развитието на този вид спорт.

Друга основната цел на БМБА е внедряване на международни добри практики за изграждане на трасета. В България голяма част от съществуващите пътеки се базират на естествени условия, докато в други държави се изграждат специализирани съоръжения, като виражи и динамични елементи. За постигане на по-високо качество, асоциацията призовава за подкрепа от институциите, включително министерствата на туризма и на спорта, както и местните общини.

Подготовката на специалисти, известни като трейл билдъри, е също ключова за развитието на този спорт. Те проектират и изграждат трасетата, като осигуряват тяхната безопасност и динамика. През 2025 г. ще се проведе първото обучение на трейл билдъри с международно участие, което ще донесе нови знания и опит от чужбина, сподели Димо Христов.

Въпреки напредъка сътворен от организациите членуващи в асоциацията, съществуващото законодателство все още не отразява напълно нуждите на планинското колоездене.

„Създаването на ясен правилник за маркировката и изграждането на трасетата е от съществено значение за тяхното качество и безопасност“, подчерта Димо Христов. Освен това, проблемът с нерегламентираното използване на пътища от МПС-та и дърводобив е сериозен, тъй като тези дейности водят до ерозия на почвата и увреждат екосистемите.

България има уникален потенциал да стане привлекателна дестинация за планинско колоездене, благодарение на своите природни ресурси.

За да се реализира този потенциал, е необходима подкрепа от всички заинтересовани страни. Съществуването на ясни регулации и съвместните усилия на организациите и институциите ще осигурят устойчивото развитие на този спорт и ще създадат възможности както за туризъм, така и за качествен живот на местните общности. | БГНЕС

Последвайте ни и в google news бутон