Южноафриканската опера бележи разцвет след премахването на апартейда

През трите десетилетия след края на апартейда южноафриканската опера е развила свой уникален местен стил - както по отношение на състава, така и по отношение на драматичните теми.

След премахването на расовите бариери през 1994 г. южноафриканските звезди блестят на международната сцена. Oперата преживява бурен разцвет, като привлича таланти от великите хорови традиции на страната, за да си извоюва важно място в един изключително разнообразен културен пейзаж, предаде АФП.

Голяма част от промените са дело на 25-годишната Кейптаунска опера, която се смята за най-успешната компания в Африка.

Основоположник на всичко това е роденият в Италия Анджело Гоббато, бивш певец, който е съосновател на компанията 5 години след края на апартейда и през март беше удостоен с награда за цялостно творчество за приноса си към южноафриканската опера.

В началото на дейността си Гоббато поставя драматичната "Лучия ди Ламермур" на Доницети с главни певци, доведени от чужбина.  

Съставът на току-що завършилото представление на същата опера по случай 25-ия ѝ рожден ден е изцяло южноафрикански и включва само един бял певец - илюстрация на промените.

„След като белите малцинства бяха премахнати, изведнъж получихме голям интерес от чернокожи студенти, които искаха да се обучават в опера", каза 81-годишният Гоббато.

"Това беше много необичайно, защото в оперното училище в Кейптаун имахме т.нар. цветни ученици - ученици, които не са бели, но не и чернокожи ученици", добави той.

Неговите ученици, сред които са международно признатите Хубава Йенде и Леви Секгапане, често произхождат от общински хорове, обучени по западната мода на пеене.

"Те реагираха много естествено на операта и искаха да я пеят", заяви Гоббато, който вече се е пенсионирал.

И тъй като съставите са станали по-представителни за расовия състав на Южна Африка, публиката също е станала по-представителна.

"Чувствам се като дядо. Нямам физически деца или внуци, но като виждам учениците, отчаяно се гордея с тях и съм убеден, че съм направил нещо за доброто на страната", каза бившият певец.

Операта в Южна Африка някога е била нишово сценично изкуство с предимно бяла публика, казва сопраното Британи Смит, трагичната героиня в тазгодишния спектакъл на "Лучия ди Ламермур".

„Сега Кейптаунската опера е в челните редици на възстановяването на операта и я прави по-достъпна за всички и това ни прави значими", каза 29-годишната Смит, докато се подготвяше за репетиция в театър "Нелсън Мандела".

Смит изтъкна програмата на компанията, която изпраща изпълнители в училища и градове, за да покажат на младежите за какво става дума. | БГНЕС

Последвайте ни и в google news бутон