България е изумителна туристическа дестинация, с невероятна природа и възможности за развитие на своите заложби. Това бе изтъкнато на форума под надслов “Говори с лидера. Предизвикателства и възможности в туристическия сектор в България”. Той се проведе сред прекрасните гледки на живописния град Правец в новооткрития хотел “Hyatt Regency”. Главните участници в събитието бяха Джулия Симпсън, президент и главен изпълнителен директор на Световния съвет по пътувания и туризъм (WTTC); Такуя Аояма – вицепрезидент „Развитие” в Hyatt International за Централна и Източна Европа, Балканите и страните от бившия СССР; Ирена Георгиева, заместник-министър на туризма; Николина Ангелкова, министър на туризма (2014 – 2020 г.) и Лъчезар Тодоров, изпълнителен директор на Тера Уей Инвестмънт Груп.
Събитието откри Николина Ангелкова. Тя изтъкна важността на финансовата привлекателност на страната, инвестициите в туризма и подкрепата от ЕС. която, по думите й, се увеличава. Лъчезар Тодоров адмирира усилията в правителствената политика по отношение на частния туристически сектор, много важен според него за представянето на страната в тази област.
“Политическата стратегия е много важна”, каза Тодоров. “Миналият туристически сезон беше изключително труден и страната трябва да поеме отговорност за това”, добави той.
Важно място той отреди на иновациите.
“Светът се променя и трябва да реагираме на това. Устойчивост, високоенергийни проекти - това са изключително важни за развитието неща. Грижата за хората и повече работни места също са сред целите, които трябва да се гонят”, каза още Лъчезар Тодоров.
Важността на устойчивостта изтъкна и японският изпълнителен директор на веригата “Hyatt” Такуя Аояма.
“Устойчивостта е една от главните цели. Ние трябва да променим обществеността, състоянието на пазара на труда.
Някои дестинации все още страдат. Но има изгледи за повече пътувания”, каза той.
За него България е “едно прекрасно място”.
„Причината, поради която реших да отворя “Hyatt” тук е да се опитам да променя дестинация като България, начина, по който е възприемана. Имаме успешно сътрудничество тук”, увери Аояма.
“Чувствителна и крехка е все още средата след политическата несигурност в последните три години”, каза от своя страна заместник-министърът на туризма Ирена Георгиева.
Тя изтъкна стратегическата важност на туризма като определящ икономически сектор в България.
По думите й се наблюдава увеличение на туристите от Централна и Източна Европа през 2022 г., като има завишен интерес от страна на британците и германците.
“Важно е участието на България в международни организации, както и дигитализацията. Има планувани тренировъчни и обучителни програми в тази посока”, каза тя.
Георгиева открои като ключови винения туризъм, СПА туризма, ски курортите, спортния туризъм.
Зелените инвестиции също са от значение.
“21 туристически български дестинации имат постижения в тази област”, каза тя.
Културният и исторически туризъм трябва също да бъдат развивани.
Според нея средата е динамично променяща се. По тази причина министерството на туризма стартира програма за визуализация на статистическите данни за по-добро управление на бизнеса.
“Туризмът е култура, общуване, тиха дипломация, колективна дейност. Той представлява истинските човешки ценности. Да запазим тези ценности е голямото предизвикателство за нас като професионалисти”, заключи Ирена Георгиева.
Представителите на туристическия СПА сектор в България откроиха този сегмент от туризма като най-устойчивия сектор. Според тях обаче трябва да се наложи “марката България” и да се интегрират нещата, които доказано работят навсякъде. В тази връзка трябва да се наблегне на привлекателността на българските термални извори и инвестициите в тях.
Главният изпълнителен директор на Световния съвет по пътувания и туризъм Джулия Симпсън започна презентацията си с притча, чута от нея още в началото на пристигането й в България.
“Когато Бог раздавал природните благини, на Швейцария дал Алпите, на Африка - Серенгети… и така на всички страни по нещо. Но на България дал от всичко по малко”., разказа тя.
“Историята на българският туризъм е знаменателна. Той се развива”, каза тя.
Според нея това е в крак със световната тенденция.
“Едно на всеки 10 работни места вече е в сферата на туризма”, каза Симпсън.
Според изследване на WTTC, през 2023 г. прогнозата за България е 10% от българската икономика да бъде в сектора на туризма. Според прогнозата 364 000 работни места ще бъдат част този сектор за същия период. Българският туризъм ще достигне над 75% от пика през 2019 г., което означава почти връщане към предпандемичните нива. Секторът ще отбележи повече от 14% ръст тази година и ще внесе в икономиката на страната 11,4 милиарда лева, достигайки близо до нивата от 2019 г. от 14,8 милиарда.
“Българският туризъм демонстрира изключителна устойчивост във възстановяването от пандемията, независимо от случващите се в момента регионални конфликти”, заяви Джулия Симпсън. “Нужни са само добри туристически управленчески програми от страна на правителството”, заключи тя. /БГНЕС