Изкуственият интелект ще насърчи повече хора да създават музика в бъдеще и не е заплаха за индустрията, заяви основателят и изпълнителен директор на стрийминг гиганта Spotify.
Артистите, които използват инструменти за машинно обучение за създаване на музика, породиха опасения дали музиката, създадена от ИИ – дори изцяло фалшиви артисти – един ден може да замести хората.
„Аз съм оптимист и много развълнуван, защото едва сега започваме да разбираме бъдещето на творчеството, в което навлизаме“, заяви Даниел Ек пред журналисти по време на ден на отворените врати в централата на компанията в Стокхолм тази седмица.
Шведският вестник Dagens Nyheter и неотдавна излязлата книга „Mood Machine“ обвиняват Spotify, че е наела няколко продуценти да създадат хиляди песни под фалшиви ИИ профили, които компанията е включила в плейлисти, спестявайки пари на Spotify, като е изместила истинските артисти и техните по-високи авторски права. Spotify отрече твърденията.
„Искаме истински хора да се реализират като артисти и творци, но какво ще бъде творчеството в бъдещето с изкуствения интелект? Не знам. Какво е музиката?“, каза Ек.
Той припомни, че електронната танцова музика и DJ културата, а преди това и хип-хопът, където хората използваха музикални семпли, първоначално не са се считали за „истинска музика“. Отбелязвайки, че Моцарт е трябвало да композира цели симфонии в главата си, Ек заяви, че „сега всеки от нас може да създаде ритъм за пет или десет минути“.
„Инструментите, с които разполагаме сега, са просто зашеметяващи. Разбира се, има много плашещи потенциални приложения на изкуствения интелект, но за мен по-интересното е, че количеството творчество, с което творческите хора ще разполагат на пръстите си, ще бъде невероятно“, каза той. Бариерите пред творчеството стават все по-ниски. Все повече хора ще творят“, продължи той.
Според него развитието на ИИ в музикалната индустрия „е повече еволюция, отколкото революция“.
Spotify има 678 милиона активни потребители по данни от края на март, включително 268 милиона платени абонати.
ЕК отбеляза, че компанията, която отчете първата си годишна печалба през 2024 г., вече има 100 милиона платени абонати само в Европа и се надява един ден да достигне един милиард платени потребители в целия свят.
„Нямам никакво съмнение, че потенциалът на Spotify в даден момент е да достигне над един милиард платени абонати“, посочи той. | БГНЕС, АФП