В края на 2022 г. Столична община (СО) прие минимални и максимални цени за таксиметров превоз, като минималната за дневната тарифа е 1,21 лв., а за нощната е 1,39 лв. Максималните са малко по-високи, но почти никой не вози на максималните, много малко таксита отиват към максималните. Масово големите фирми, при които са около над 90% концентрирани колите, са близки до минималните – с една, две стотинки отгоре.
Това каза в интервю за БГНЕС Спас Атанасов, председател на Браншовата камара на таксиметровите водачи и превозвачи (БКТВП).
Атанасов отбеляза, че Браншовата камара не може да влияе на превозвачите какви цени да определят. „Всеки превозвач сам си определя цените. Но най-вече разчитаме на СО като ги определи и превозвачите се настройват спрямо тези цени", добави той.
Председателят на БКТВП подчерта, че цените много трудно се определят в България, и по-конкретно в София, тъй като процедурата е много тежка. „Минава се първо през сервизи, след това през определен срок трябва да се мине през пунктовете на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор и всяко едно такси отнема доста време за преглед, така че примерно за град като София, който има над 5 хил. таксита, смяната на цените се проточва месец, месец и нещо. Затова през годините назад, когато е имало движение на горивата нагоре-надолу, имало е случаи, когато е трябвало да се вдигнат цените, но не се вдигат, защото се чака Общината, чакат се подходящи моменти и т.н., и такситата са возили леко на загуба", обясни той.
Атанасов коментира, че в момента наистина някои цени на горивата паднаха, но трябва да се има предвид, че имаше доста висока инфлация. „Също така имаше един период, когато болшинството от колите бяха на метан", посочи той, като уточни, че сега предимно са на пропан-бутан.
Председателят на БКТВП заяви: „Но когато преди една година бяха на метан, метанът на някои места достигна 4 – 5 пъти увеличение. От около 2 лв. стигна до 7 – 7,50 лв., и доста дълъг период такситата, които са на метан, а те бяха болшинството, работиха на загуба. След това вече не можеха да претърпят загубите, наложи се да минат през сервизи да сменят уредбата от метан на пропан-бутан. Това също така струва пари и в общи линии тогава вече излизахме от COVID кризата. По време на COVID-а също имаше доста затваряния, ограничения – такситата бяха на загуба, така че трудно може да се изчисли дали трябва сега да се намаляват цените, но практиката показва, че досега никой не говори за намаляване."
На въпроса дали от таксиметровия бранш искат увеличение на тарифите, Атанасов отговори: „И за повишаване много малко хора говорят. Една част казват, че цените са подходящи, други искат малко по-високи, но повечето казват, че не трябва да се повишават, но не трябва и да се намаляват. В момента дори са леко високи, защото са предръпнали клиентите, но пък те и такситата намаляха."
Той съобщи, че преди COVID кризата такситата специално за град като София са били с 1000 повече, а сега са с 1000 по-малко. „Специално за държавата са с около 3000 по-малко, в сравнение с преди и след COVID кризата", уточни председателят на БКТВП.
Атанасов подчерта, че засега работата е добра. „Не съм чул да се казва, че има липса на клиенти, защото, пак ви казвам, имаше период, когато от 2012 до към 2020 г. цените бяха едни и същи, а трябваше да се вдигат. През този период се акумулираха доста загуби и след това, след 2020 г., СО проявиха разбиране за нашите искания, промениха цените и цените доста се вдигнаха спрямо 2012 г., така че в момента може да се каже, че са подходящи цените", каза още той.
Председателят на БКТВП открои като един от големите проблеми за работещите в таксиметровия бранш нерегламентираните превози. По думите му фирма, за която се смята, че е в Русия, извършва дейност с коли, които не са жълти, не са регистрирани като таксита и това доста не се харесва на редовните таксиметрови шофьори, които постоянно искат да се вземе някакво решение. „Министерство на транспорта се опита нещо да направи при предишния министър – Събев, който беше от „Продължаваме промяната". Той чрез Google успя по някакъв начин да спре тези приложения, но те доста бързо се измъкнаха от тази ситуация, промениха си името, направиха други приложения и продължават тази незаконна дейност", добави Атанасов.
Той съобщи, че таксиметровият бранш е имал среща с министъра на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков. „Беше супер изненада, че министърът първо се срещна с таксиметровия бранш, след това се срещна с останалите браншове. На предишните министри таксиметровият бранш им беше нещо като последна грижа, така да се каже. Проявиха разбиране и първи ни приеха. Споделили сме всички проблеми. Имаме проблеми с таксиметровите апарати – законодателството изисква нещо, някои производители не могат да отговорят на тези нови изисквания. Надяваме се нещата да се решат. Парламентът започна да работи добре, очакваме решения", заключи председателят на БКТВП./БГНЕС