В резултат на отличното си местоположение, което я превръща в естествена врата към европейските пазари в Източното Средиземноморие, и противоречивите интереси, произтичащи от дипломатически съюзи, от една страна, и търговски партньорства, от друга, Гърция се намира в центъра на сложен регионален пъзел с геополитически измерения.
Сред многобройните му важни части се открояват пристанищата Пирея, най-голямото в страната, както и Солун и Александруполис.
Не е изненада, че САЩ не са въодушевени от факта, че едно от най-големите пристанища в Средиземноморието по отношение на пропускателната способност се контролира от китайци.
Вашингтон ще се опита да сведе до минимум влиянието на Пекин в Пирея, като същевременно полага целенасочени усилия да постави под американски контрол другите две големи гръцки пристанища.
Особено Солун се разглежда през по-широката геополитическа призма на икономическия коридор Индия-Близкия изток-Европа, към който има нарастващ интерес в Конгреса на САЩ. В този контекст потенциалното закриване на консулството на САЩ в града не помага на цялостното планиране.
Стратегическото сътрудничество на Атина с Ню Делхи - и съвместният проект, който включва Кипър и Израел, наред с други държави - има допълнително регионално измерение предвид традиционното напрежение между Индия и Пакистан, като последният е подкрепян от Турция.
Натискът от страна на различни глобални играчи е силен и ще става още по-голям в близко бъдеще, а настоящата геополитическа нестабилност и непредсказуемост правят и без това сложното уравнение още по-трудно за решаване.
Пристанище Пирея функционира нормално въпреки решението на САЩ от преди няколко месеца да включи мажоритарния му собственик COSCO в черния списък, след като Министерството на отбраната на САЩ обяви, че най-голямата китайска корабна група работи с китайските военни.
COSCO, една от най-големите корабни групи в света, заяви, че нито едно от нейните подразделения в списъка не е военна компания. Включването на САЩ в черния списък разтревожи Гърция предвид ключовата търговска роля на Пирея.
Същевременно гръцкото правителство оказва натиск върху китайската страна да извърши необходимите подобрения в развитието и инфраструктурата на пристанище Пирея, за които е поела ангажимент. Въпросът беше обсъден на среща миналата седмица между новоназначения министър на корабоплаването Василис Кикилиас и посланика на Китай в Гърция Фанг Циу, като последният отбеляза интереса на Пекин към задълбочаване и разширяване на двустранното сътрудничество в Пирея и извън него.
Едно нещо става ясно: през следващите месеци гръцките пристанища ще бъдат начело на по-широка геополитическа надпревара за контрол и влияние между големи играчи с противоречиви цели. І БГНЕС
---------
Том Елис, „Катимерини“