Европейската комисия (ЕК) представи нова стратегия за Черно море, която ще позволи на региона да транспортира по-добре тежко военно оборудване, тъй като руската заплаха надвисва над Източна Европа.
„Сигурността в Черно море е от жизненоважно значение и за европейската сигурност“, заяви на пресконференция върховният дипломат на ЕС Кая Калас, добавяйки, че в момента тя е подкопавана от тоталната война на Кремъл срещу Украйна и хибридните атаки срещу морската инфраструктура.
Стратегията е и отговор на „геополитическите предизвикателства“ в свят, в който „зависимостите се превръщат в оръжие“, заяви Марта Кос, комисар по разширяването на ЕС. Черно море е мост към Южен Кавказ и Централна Азия и жизненоважна артерия за търговията с енергия и храни, подчерта тя, цитирана от "Политико".
Регионът на Черно море е дестабилизиран от руската инвазия в Украйна. Мащабното използване на мини и военните действия затрудниха потока на стоки. Отделно от това, източноевропейските страни се опасяват от по-нататъшна агресия от Москва извън Украйна и искат да увеличат отбранителните си способности.
Румъния и България са държавите от ЕС на брега на Черно море и блокът ще инвестира в модернизиране на регионалната инфраструктура, като пристанища, железопътни линии и летища, за да може да се обслужва тежко военно оборудване. Това ще помогне да се гарантира, че „войските могат да бъдат там, където са необходими, когато са необходими“, заяви Калас.
Според европейския комисар по транспорта Апостолос Цицикостас модернизирането на транспортната инфраструктура за военни цели в цяла Европа ще струва около 75 млрд. евро.
ЕС планира също да създаде Център за морска сигурност в Черно море, който ще служи като система за ранно предупреждение на Европа в региона. Калас заяви, че центърът ще повиши осведомеността за ситуацията и ще помогне на ЕС да защити критичната си инфраструктура. Местоположението на центъра, моделът му на работа и разходите все още не са определени, добави тя.
Друга мярка за сигурност е засиленото наблюдение на чуждестранната собственост върху пристанища и други ключови съоръжения, уточни Калас.
В областта на търговията ЕС ще разработи нови енергийни коридори, транспортни връзки и цифрова инфраструктура с регионалните партньори, според Кос. Блокът ще инвестира и в готовността на крайбрежните общности и морската икономика да се справят с екологичните щети, свързани с войната, и да реагират на рисковете от изменението на климата.
„В целия свят страните търсят сътрудничество с надеждни и предсказуеми партньори, какъвто е ЕС“, заяви Кос. „Такива партньорства ще ни направят по-сигурни като цяло и ще създадат бизнес възможности за всички“, каза още тя.
Комисията подчерта, че Украйна, Молдова, Грузия, Турция, Армения и Азербайджан са партньори, с които иска да установи по-тесни връзки чрез новата стратегия. | БГНЕС