Плъховете имат въображение

Независимо дали мечтаем за бяла Коледа, или просто обмисляме как най-добре да разместим мебелите, хората са способни да си представят безброй ситуации, които не са пред очите им. Сега изглежда, че плъховете могат да правят нещо подобно, пише „Гардиън“.

Изследователи са установили, че плъховете могат да се ориентират в пространство, което вече са изследвали, само с помощта на мислите си, което предполага, че гризачите имат някакъв вид въображение.

Чонгси Лай, първият автор на изследването от медицинския институт "Хауърд Хюз" в изследователския център "Джанелия", заяви, че проучването е първото, което показва, че животните могат по желание гъвкаво да активират мозъчните представи за места, които са отдалечени от мястото, където се намират в момента.

"Това е основен градивен елемент на специфичен вид въображение, което ни позволява да се пренасяме в миналото или бъдещето в рамките на определен сценарий", каза той.

В списание Science изследователите отбелязват, че област от мозъка, наречена хипокампус, съдържа своеобразен мисловен модел или карта, изобразяваща изследвани преди това среди. Когато човек се движи през определени места в тази среда, в мозъка се задействат определени неврони.

Хората обаче могат по желание да си представят, че се движат по места, които вече са посещавали - например по коридорите на работното място.

За да проучат дали плъховете могат да правят същото и да разкрият възможен механизъм, изследователите използват мозъчно-машинен интерфейс, при който в мозъка на плъховете по хирургичен път се имплантират електроди. След това плъховете бяха поставени на бягаща пътека в 360-градусова потапяща се арена за виртуална реалност (VR) и им беше представена цел на екрана, към която да тичат.

Когато плъховете се движеха и топката на бягащата пътека се завърташе, видимото местоположение на животното във VR средата се актуализираше на екрана - все едно плъхът бяга в реална среда. Когато плъховете достигнеха целта, те получаваха лакомство и целта се преместваше във VR средата. След това процесът се повтаряше.

По време на тази първоначална фаза екипът записва активността в хипокампуса на животните. След това използвали компютърна система, за да преведат тази невронна активност на определени места във VR средата.

На следващия етап изследователите отделят бягащата пътека от VR системата. Това означава, че плъховете не могат да достигнат целта, бягайки по бягащата пътека. Вместо това те можеха да използват мозъчната си дейност само за навигация във VR средата.

Чрез анализ на активността в хипокампуса на плъховете в реално време по време на изпълнението на задачата екипът успява да актуализира екрана на всеки 100 милисекунди с текущото местоположение на животните във VR средата въз основа на това, което се случва в мозъка им.

Резултатите разкриват, че плъховете наистина могат да се ориентират към целта, като използват само мозъчната си активност.

Професор Тим Харис, друг автор на работата в Медицинския институт "Хауърд Хюз", заяви, че се смята, че при хората въображението и припомнянето са свързани с активност в хипокампуса, подобна на тази, която се проявява в реалния живот./БГНЕС

Последвайте ни и в google news бутон