Стратегически съюз в Черно море

Българският министър на отбраната Тодор Тагарев обяви, че следващата седмица в Истанбул ще бъде подписано споразумение с Турция и Румъния за разминиране на Черно море. Междувременно Турция отказа да разреши на два кораба за търсене на мини, дарени от Великобритания на Украйна, да преминат през проливите, позовавайки се на член 19 от Конвенцията от Монтрьо относно режима на проливите. Признавайки нахлуването на Русия в Украйна за "война", Турция затвори проливите Босфора и Дарданелите за руски и украински военни кораби, прилагайки член 19 от конвенцията, според който военни кораби, принадлежащи на воюващи сили, не могат да преминават през проливите. Член 19 не дава на Турция правото да затвори проливите за всички военни кораби, което би изисквало позоваване на член 21. На фона на международния фокус върху конфликта между Хамас и Израел, в Черноморския регион се развиват важни събития, които могат да имат дълбоки последици за сигурността както на Черно море, така и на Турция.


Конвенцията от Монтрьо беше добре изготвена, като се взе предвид правото на свобода на корабоплаването, което е един от основните принципи на международното право, и сигурността на Турция и черноморските държави. Турция е упълномощена да контролира преминаването на военни кораби на държави, които не са членки на ЕС, през проливите в случай на война и в мирно време в съответствие с принципите, заложени в конвенцията. Турция е длъжна да информира представителите в Анкара на Високодоговарящите страни за исканията за преминаване на военни кораби. Ако страните считат, че исканията за преминаване противоречат на конвенцията, те могат да повдигнат възражения. Поради това не е възможно да се твърди, че Турция е действала произволно, като е разрешила преминаването на военни кораби, тъй като договарящите се страни също участват в процеса на ратификация, тъй като са информирани от Турция за преминаванията и имат право на възражения.

Конвенцията от Монтрьо, чийто първоначален срок на действие е 20 години, остава в сила, тъй като нито една от подписалите я страни не е поискала прекратяването ѝ. Тази издръжливост подчертава общото задоволство от конвенцията, която досега е отговаряла на нуждите за сигурност на страните по нея, като Турция стриктно е спазвала нейните разпоредби. Геополитическият пейзаж в Черно море обаче бе значително променен от военните действия на Русия срещу Украйна, започнали на 22 февруари 2022 г. Тези събития отново поставиха сигурността в Черно море и Конвенцията от Монтрьо в центъра на вниманието. В отговор на тези промени Турция, като член на НАТО, командващ най-силните военноморски сили в региона, трябва умело да се ориентира в променящата се динамика. Поддържайки отворени дипломатически канали с Русия, Турция трябва също така да предотврати по-нататъшни руски ескалации, които биха могли да дестабилизират равновесието на сигурността в региона, като например потенциалната окупация на Одеса. По този начин Турция би могла да намали необходимостта от засилено военноморско присъствие на НАТО в Черно море в подкрепа на Украйна.

Плаващите мини в Черно море представляват значителна опасност за търговските кораби, особено за тези, които превозват украинско зърно от Одеса, което налага тяхното отстраняване. Разполагането на Постоянната противоминна група на НАТО 2 (SNMCMG-2) за разминиране може да доведе до ескалация на напрежението между Русия и НАТО, което може да въвлече Турция в конфронтация с Русия. Разчистването на тези мини обаче е от решаващо значение за сигурността на Украйна. Военноморските способности на Турция, включително флотът ѝ от миночистачи и миночистачи, са добре пригодени за такива операции. Следователно създаването на оперативна група за борба с мините, ръководена от Турция, с участието на България и Румъния, би могло ефективно да неутрализира минната заплаха, без да е необходимо присъствието на SNMCMG-2. Този подход би могъл да задоволи опасенията за сигурността на всички участващи страни. В крайна сметка запазването на целостта на Конвенцията от Монтрьо е от съществено значение за Турция. Ето защо е наложително Турция внимателно да оцени развиващата се динамика в Черно море и да оглави инициативи, които защитават интересите за сигурност на всички крайбрежни държави. За да постигне това, Турция трябва да поддържа внушително военноморско присъствие в Черно море, способно да възпира противникови действия, ако се наложи. /БГНЕС

----

Фатих Юртсевер е бивш морски офицер от турските въоръжени сили за "Turkish Minute". Той използва псевдоним от съображения за сигурност.