Компаниите за социални медии получават милиарди приходи от реклами от непълнолетни лица в САЩ

Компаниите за социални медии генерират милиарди долари приходи от реклами от непълнолетни лица в САЩ, показва ново проучване. В Европа нов закон забранява целевата реклама, насочена към младежи, се казва в материал на „Евронюз“.


Според проучването компаниите за социални медии като Instagram и TikTok са реализирали над 11 млрд. долара (9,9 млрд. евро) приходи от реклама в САЩ от непълнолетни лица през миналата година.

Изследването, осъществено от Харвардското училище за обществено здраве "Т. Х. Чан", е първото, което оценява годишните приходи от реклама, дължащи се на младите потребители на тези платформи.

"С нарастването на загрижеността за психичното здраве на младите хора все повече политици се опитват да въведат законодателство за ограничаване на практиките на платформите на социалните медии, които могат да стимулират депресията, тревожността и нарушеното хранене при младите хора", казва Брин Остин, професор по социални и поведенчески науки в Харвард и старши автор на проучването.

"Въпреки че платформите за социални медии могат да твърдят, че могат да саморегулират практиките си, за да намалят вредата за младите хора, те все още не са го направили, а нашето проучване показва, че те имат огромни финансови стимули да продължат да отлагат предприемането на значими мерки за защита на децата", добави тя.

Изследователите проучват броя на потребителите под 18-годишна възраст във Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok, X (бивш Twitter) и YouTube през 2022 г., който се основава на данни за населението от преброяването на населението в САЩ и данни от проучвания на Common Sense Media и Pew Research.

След това те използват данни от изследователската компания eMarketer, която сега се нарича Insider Intelligence, и Qustodio, приложение за родителски контрол, за да изчислят приходите от реклама на всяка платформа в САЩ през 2022 г. и времето, което децата прекарват на ден във всяка платформа.

На базата на тези данни беше създаден симулационен модел, за да се прецени колко приходи от реклама са получили платформите от непълнолетни лица в САЩ.

Отрицателно въздействие на социалните медии

Изследователите и законодателите отдавна се фокусират върху негативните ефекти, произтичащи от платформите за социални медии, чиито персонално съобразени алгоритми могат да подтикнат децата към прекомерна употреба.

Тази година законодатели в щати като Ню Йорк и Юта внесоха или приеха закони, които ограничават използването на социални медии от деца, като се позовават на вредата за психичното здраве на младежите и други проблеми.

Срещу Meta, която е собственик на Instagram и Facebook, също се водят съдебни дела от десетки държави за предполагаем принос към кризата с психичното здраве.

Платформите не оповестяват публично колко пари печелят от непълнолетни.

В стратегически документ от 2020 г. Американската академия по педиатрия заяви, че децата са "уникално уязвими към убеждаващия ефект на рекламата поради незрелите умения за критично мислене и потискане на импулсите".

"Децата и тийнейджърите в училищна възраст може да са в състояние да разпознаят рекламата, но често не са в състояние да ѝ се противопоставят, когато тя е вградена в доверени социални мрежи, насърчавана от известни личности или доставяна до персонализирано съдържание", се отбелязва в документа.

Междувременно Законът за цифровите услуги (DSA) на ЕС включва забрана за целенасочена реклама на непълнолетни лица в онлайн платформи.

Според проучването на Харвард, YouTube е получил най-големи приходи от реклама от потребители на възраст под 12 години (866,8 млн. евро), следван от Instagram (724 млн. евро) и Facebook (123,9 млн. евро).

В същото време Instagram е получил най-големи приходи от реклама от потребители на възраст 13-17 години (3,6 млрд. евро), следван от TikTok (1,8 млрд. евро) и YouTube (1,08 млрд. евро).

Изследователите изчисляват също така, че Snapchat е получил най-голям дял от общите си приходи от реклама през 2022 г. от потребители под 18 години (41%), следван от TikTok (35%), YouTube (27%) и Instagram (16%). /БГНЕС