Брайън Де Палма на 80 години

Филмовият режисьор Брайън де Палма не крие, че идолът му в киното е Алфред Хичкок. Той тръгва по неговите стъпки още с първите си филми. От „Кери“ до „Белязаният", „Недосегаемите” и „Мисията невъзможна” той определено е оставил своя отпечатък в Холивуд.

Все още холивудските филмови критици спорят дали Де Палма успешно имитира предишни филмови величия или е американски филмов гений, новатор, със свой уникален стил?

Сигурното е, че Де Палма, роден на 11 септември 1940 г. в Нюарк, Ню Джърси, издига в култ Алфред Хичкок. Той принадлежал към кръга на режисьорите – новатори в Холивуд – течение, което започва да се формира в края на 60-те години и през следващото десетилетие продължило да обновява старата, задушна холивудска студийна система.

Заедно с режисьори като Мартин Скорсезе, Стивън Спилбърг, Джордж Лукас и Питър Богданович, Де Палма е смел и енергичен. Докато някои режисьори, като Скорсезе, се занимават повече с промяна на стила и филмовата естетика и се стремяха да усъвършенстват американските филми артистично, други проявиха силно чувство за маркетинговия потенциал на популярната, комерсиална страна на киното, като Джордж Лукас с революционните за времето си „Междузвездни войни“.

Де Палма направи по малко и в двете насоки. Първите му филми се отличават с готовност за експерименти и естетическа смелост. В същото време те бяха изключително забавни, напрегнати и вълнуващи. С филми като Кери (1976) той стана специалист в жанр като психотрилъра.

Тази комбинация достига своя връх в по-късните му филми - и не винаги е в негова полза, според някои. Филми като „Недосегаемите” (1987) и „Мисията невъзможна” (1996) привлякоха огромни тълпи от зрители в кинотеатрите, но бяха критикувани, че са плитки и предсказуеми в сравнение с по-ранните творби на режисьора./БГНЕС, „Дойче Веле”