От миналия четвъртък Google трябваше да скрие издателите в резултатите от търсенето си (особено тези, с които участва в спорове за права), Google News и Discover. Веднага след обявяването на този тест, чрез блога си, без предварителна консултация с издателите, френските съдилища спряха проекта на Google във Франция по искане на SEPM, съюза на издателите на списания. За Google, който е запознат с A/B тестовете, тази инициатива засяга „само малък брой интернет потребители“, т.е. 1% от потребителите в осем държави: Белгия, Хърватия, Дания, Гърция, Италия, Нидерландия, Полша и Испания. Въпреки това „1%“ вече представлява значителен брой потребители.
Целите на Google
Съгласно европейското законодателство цифровите платформи са задължени да плащат на издателите за използването на тяхното съдържание. Google желае да определи точната стойност на тези предварителни изгледи на статии, като оцени потенциалната загуба на видимост за медията при липса на Google. В отговор на потенциалните критики Google заяви, че ще продължи да показва резултати от сайтове извън Европейския съюз за времето на теста и че ще „възстанови резултатите от европейски издатели на новини в края на теста“. Компанията също така уверява, че плащанията, извършени съгласно Директивата за авторското право, няма да бъдат засегнати.
Днес, ако се вярва на Аня Шифрин от Колумбийския университет, Google е решила да плаща на издателите според собствените си критерии, без да спазва никакви точни правила. Според нея Google смята, че „като изпращате трафик, трябва да спрете да се оплаквате“. Тя също така осъжда индивидуалните плащания, извършени от Google, за да „разделят класа“ на издателите и да отслабят общата им позиция пред регулациите.
Френските списания се противопоставят
Във Франция този тест не се приема добре. Syndicat des éditeurs de la presse magazine (SEPM) бързо отнесе въпроса до Търговския съд в Париж, за да блокира инициативата. Съдът издаде заповед за забрана на теста, като посочи, че той противоречи на ангажиментите, поети от Google пред френския орган за защита на конкуренцията през 2022 г. По това време Google се ангажира, че „съществуването и резултатът от преговорите (...) няма да повлияят на индексирането, класирането или представянето на защитено съдържание, включено от Google в неговите продукти и услуги“.
В резултат на това съдът нареди на Google да преустанови теста във Франция, при условие че бъде наложена глоба в размер на 300 000 евро на ден за Google LLC, Google Ireland и Google France, общо 900 000 евро. В отговор Google извади Франция от списъка на засегнатите държави и заяви, че е „много изненадан от позицията на SEPM, въпреки че самите те ни помолиха за тези данни в писмен вид“, пише в изявлението, цитирано от MindMedia.
SEPM оспорва тази версия, като посочва, че е поискала информацията „въз основа на съществуващи проучвания и минал опит и в никакъв случай въз основа на дерегистрация на новинарски уебсайтове, което противоречи на разпорежданията на френския орган за защита на конкуренцията“.
Двуостър меч?
След като през март френският орган за защита на конкуренцията вече наложи глоба от 250 млн. евро за неспазване на поетите ангажименти, Google все пак продължава теста си в осем европейски държави. Въпреки че Google представя този експеримент като „малък опит“, някои го смятат за „предупреждение“. В края на експеримента европейските издатели ще могат да измерят загубата на трафик без Google, а гигантът в търсенето ще може да получи по-добра представа за реалния интерес на потребителите към новините.
Подобна инициатива напомня на подхода, възприет от Facebook, който наскоро деактивира раздела „Новини“ и спря да плаща на издателите. Възможно е Google да тества подобни стратегии за в бъдеще. Всичко това в една екосистема за търсене, която е все по-застрашена от генеративния изкуствен интелект, който замества търсачките с машини за резултати. I БГНЕС