Някои се опасяват, че протекционистките политики, с които Тръмп заплашва - той неведнъж е наричал думата „мито“ „музика за моите уши“ - могат да намалят германския БВП с един процент и да отнемат 300 000 работни места.
Ето защо американският пазар е толкова важен за Германия и какво е заложено на карта.
В продължение на почти десетилетие Съединените щати, най-голямата икономика в света, са дестинация номер едно за германския износ.
През 2023 г., последната пълна година, за която има налични данни, Германия изпрати стоки за САЩ на стойност 158 млрд. евро - което се равнява на 10% от общия ѝ износ.
Огромният обем доведе до излишък в износа, който сам по себе си беше изключително голям. Износът на Германия е бил на стойност 63 млрд. евро повече от стоките, които тя е внесла от Съединените щати.
„Значението на Съединените щати за германската експортна икономика в момента е по-голямо от всякога през последните 20 години“, заяви федералната статистическа агенция Destatis.
Силните търговски отношения на Германия със Съединените щати обаче вече предизвикаха гнева на Тръмп и я направиха особено уязвима на заплахата му да наложи мита на ключови търговски партньори.
През 2017 г., по време на първия си мандат, Тръмп заяви, че търговският излишък на Германия със САЩ е „много, много лош“ - тема, към която се върна по време на кампанията си миналата година.
„Те не приемат нищо“, избухна той на едно събитие. „Но ни дават своите Мерцедеси, БМВ-та и Фолксвагени.“
Водещата германска автомобилна индустрия зависи в особено голяма степен от потребителите в Съединените щати, които са вторият по големина експортен пазар след Китай.
През 2023 г. 12,6 % от автомобилите и автомобилните части, доставени от Германия, се озовават в Съединените щати, според Destatis.
Делът е още по-висок за химическия сектор, около една четвърт от чийто износ е изпратен отвъд Атлантическия океан.
Икономическият институт IfW в Кил заяви, че залогът е голям, като предупреди, че завръщането на Тръмп в Белия дом е „най-трудният икономически момент“ в следвоенната история на Германия.
Политическите анализатори работят извънредно, за да изчислят потенциалното въздействие върху германската икономика, ако Тръмп изпълни заплахата си да наложи 20-процентно мито върху стоките от Европейския съюз. Според оценката на базирания в Мюнхен институт Ifo германският износ за Съединените щати може да намалее с около 15 %.
Икономистите от мозъчния тръст IW Koeln смятат, че ако бъдат увеличени данъците върху вноса, през четирите години от втория мандат на Тръмп ще бъде загубен растеж в размер на 130-180 млрд. евро.
Като цяло икономическата политика на Тръмп може да струва на Германия един процент от БВП, предупреди в края на миналата година ръководителят на Германската централна банка Йоахим Нагел.
Според проучване, проведено от мозъчния тръст Prognos, цитирано във вестник „Зюддойче цайтунг“, около 1,2 млн. работни места в Германия зависят от износа за Съединените щати и 300 000 от тях могат да бъдат загубени, ако бъдат наложени големи мита.
Ако по-високите мита направят германските стоки по-скъпи и следователно по-малко конкурентоспособни в САЩ, тогава едно от решенията за мениджърите на компаниите би било да преместят производството си отвъд Атлантическия океан.
„Компаниите ще реагират и ще произвеждат още повече на място“, казва Ахим Вамбах, ръководител на Центъра за европейски икономически изследвания (ZEW).
За да получат достъп до американския пазар и да избегнат допълнителните такси, предприятията ще имат повече стимули да инвестират директно в Съединените щати, вместо да изпращат стоки от чужбина.
„Частните инвестиции в Германия вероятно ще продължат да намаляват, което може да ускори деиндустриализацията“, заяви Марсел Фратшер, председател на икономическия институт DIW.
Много германски предприятия обаче вече имат значителен американски отпечатък, не на последно място автомобилната индустрия, в която са заети около 138 000 души в заводи в Съединените щати. | БГНЕС