Вечерта бе белязана и от триумфа на „Бруталистът“ - портрет на архитект и оцелял от Холокоста, който се опитва да изгради живота си наново в САЩ, спечелил три статуетки.
Филмът „Емилия Перес“, който спечели награда в Кан и беше пуснат от Netflix, имаше 10 номинации и оправда статута си на фаворит.
Освен главната награда тази музикална одисея за промяната на пола на мексиканска наркотрафикантка взе приза за най-добър международен филм, най-добра поддържаща женска роля за Зоуи Салдана и най-добра песен за френските изпълнители Камий и Клеман Дюкол, които са композирали саундтрака.
Жак Одиар, чиято филмография се фокусира върху маргинални персонажи, посвети тази победа „на всички, които днес се чувстват притеснени за бъдещето си“, предаде АФП.
Френският режисьор ги призова „да държат главите си високо, да продължават да се борят и да се надяват на по-добри дни“.
„Можете да ни вкарате в затвора, можете да ни биете, но никога няма да можете да ни отнемете душата, съпротивата, идентичността“, каза Карла София Гаскон, транссексуалната актриса, която играе героинята на филма.
Въпреки че печели награди в Кан, испанската актриса не се радва на същия успех в Холивуд. Тя загуби от Деми Мур, която спечели наградата за най-добра актриса в комедия за изключително ангажираното си изпълнение в друг френски филм - „Субстанцията“.
В тази ужасяваща приказка на Корали Фаржоа, която не пести кървави сцени, 62-годишната актриса играе бивша холивудска звезда, пристрастена към серум, представен като „извор на младост“. Вещество, което създава подмладен двойник на самата нея с разрушителни импулси.
Деми Мур призна, че самата тя се е страхувала да се превърне в застаряваща актриса, и благодари на френската сценаристка за „този вълшебен, дързък, смел, нестандартен, напълно луд сценарий“, който най-накрая ѝ е позволил да получи признание на голяма церемония.
„Аз съм в състояние на шок“, настоя актрисата.
„Занимавам се с това от много време, повече от 45 години, и за първи път печеля нещо като актриса“, добави Мур.
Другият голям победител на вечерта беше „Бруталистът“, който спечели много престижна тройка: най-добър драматичен филм, най-добър режисьор за Брейди Корбет - който победи Жак Одиар и Корали Фаржо в тази категория - и най-добър актьор за Адриен Броуди.
С такъв впечатляващ резултат този 3-часов филм, обявен за шедьовър и вече издигнат от критиката в ранг на велики класики като „Кръстникът“, затвърждава статута си на тежък претендент за Оскарите.
В сърцето на Холивуд, където студията често влияят върху творчеството, Брейди Корбет се възползва от възможността да отправи призив за независимост на режисьорите.
„Никой не е искал три и половина часа филм за дизайнер от средата на века на 70-милиметрова лента, но той се получава“, настоя той, твърдейки, че окончателният разрез винаги трябва да принадлежи на режисьора.
Основният му съперник, папският трилър „Конклав“, взе наградата за най-добър сценарий за потапянето си в борбите за власт във Ватикана по време на избора на нов папа.
При връчването на наградите „Златен глобус“ комедиите и драмите са разделени.
През последните години те се реформираха след разкрития през 2021 г. огромен скандал за корупцията и расизма на техните членове. По-специално, журито им се е разширило значително с над 200 нови членове от цял свят.
Това се отрази и на останалите филмови и телевизионни награди. Особена изненада поднесе бразилската актриса Фернанда Торес, която пребори основни претендентки като Анджелина Джоли („Мария“) и Никол Кидман („Babygirl“).
Тя си тръгна със „Златен глобус“ за най-добра актриса в драма за ролята си на решителна вдовица по време на военната диктатура в Рио през 70-те години на ХХ век във филма „Все още съм тук“.
Сред актьорите Себастиан Стан спечели наградата за най-добър актьор в комедия за ролята си в „A Different Man“, в който играе амбициозен актьор, търсещ ново начало след претърпяна пластична операция.
Той беше номиниран и в драматичните категории за образа на Доналд Тръмп в „Стажантът“. | БГНЕС