Това заяви д-р Чавдар Ангелов, директор на Националния парк музей „Шипка-Бузлуджа“, предаде кореспондентът на БГНЕС от региона.
Днес отбелязваме 147 години от Шипченската епопея. Епичните боеве се водят на най-високите точки на Шипченския проход – връх Свети Никола (днес връх Столетов), връх Шипка и Орлово гнездо от 21 до 23 август 1877 г. между войските на Сюлейман паша и руско-българския отряд на ген. Н. Г. Столетов.
Д-р Чавдар Ангелов смята, че по никакъв начин не трябва да си показваме дрязгите именно тук на Шипка, защото паметникът символизира нещо много по-голямо от човешките страсти.
На 26 август 1934 г. монументът е тържествено открит от цар Борис ІІІ. Тази година се навършват точно 90 години от това събитие.
„Паметникът е едно общонародно дело от царя до последния пъдар, както се казва. Те са включили с пари или с труд. След приключването на дарителската акция, средствата, които не са достигали, са осигурени от българската държава“, разказа д-р Ангелов. В същото време той припомни, че този паметник е един от най-трудно построените, но все пак е факт. „Принос за неговото построяване са имали всички българи, които са живели в онзи момент. Сега наша грижа е да го запазим и предадем на поколенията. Уверен съм, че това ще се случи“, добави д-р Чавдар Ангелов.
Шипка е едно от най-решителните сражения на Руско-турската освободителна война (1877-1878 г.). Историкът препоръча да вземем пример от сплотеността на българите, които във важните сражения, не са допуснали османския аскер да превземе върха.
„Българските опълченци безспорно са имали своите различия, имали са различно възпитание, но със сигурност, когато е трябвало да бъдат единни като юмрук, те са били единни. Те са си давали ясно сметка за значимостта на момента и са устояли на атаките на Сюлейман паша, като са стоварили своя железен юмрук върху неговия високомерен нос, като не са му позволили да изпълни своите планове да продължи на север. Това е щяло да обърне хода на войната, но вече в полза на Османската империя“, заяви д-р Чавдар Ангелов, директор на НПМ „Шипка-Бузлуджа“. І БГНЕС