Ако сме готови да направим крачка назад и да погледнем към състоянието на света, наред с чудовищата, заемащи челните места на сцената, които напомнят за най-средновековните измерения на човечеството, и наред с величествените бунтовници, които всеки ден умират, за да може демокрацията да възтържествува, има и изследователи, инженери, администратори и предприемачи, които всеки ден изобретяват начини да гарантират, че ще използваме свободно, справедливо и устойчиво огромния потенциал на знанието.
Ако ги прославяхме повече, ако образователните ни системи ценяха много повече научните изследвания, ако свържехме в мрежа всички училища, колежи и университети по света, така че всички, които учат и изследват, да работят заедно по едни и същи проблеми, бихме могли да спечелим многобройните състезания на скорост, в които участва човечеството.
Например бихме могли да си представим, че във всички гимназии и университети по света предложим на учениците от научните секции всички те да работят в продължение на една година по един и същи проект и да споделят това, което са открили. Прости и полезни проекти: как да премахнем текстилните отпадъци? Как да използваме повторно отпадъчната вода? Как да почистим почвата? Как да организираме ефективно залесяване? Как да се изработят протези за хора с увреждания, мебели за училища или хирургически инструменти с помощта на 3D принтери? Как можем да използваме свойствата на определено растение или насекомо от едно от най-отдалечените кътчета на света, за да решим проблеми, които са съвсем обичайни на други места? И още: как да развием здравословно селско стопанство? Как можем да дадем на всички средства за обучение? Как да популяризираме и разпространим метод на преподаване, който е доказал своята ефективност?
Дори ако училищните системи по света са в катастрофално положение като цяло (и в частност във Франция) и най-лошото тепърва предстои, на планетата никога не е имало толкова много инженери и още повече студенти-инженери. Никога не е имало толкова много изследователи и докторанти. Никога не е имало и толкова много начини да ги накараме да обменят опит, да си сътрудничат и да работят заедно по съвместни проекти. В някои области, по-специално в медицината, този колективен интелект започва да съществува, без никой да се е сетил да го организира. Ако искахме да се погрижим за това, бихме могли, преди да бъдем пометени от цунами от нещастия, да въведем истински поток от добри новини. /БГНЕС
----------
Жак Атали е френски икономист, финансист и философ. През 1991 г. става основател и първи ръководител на новата Европейска банка за възстановяване и развитие. Автор е на романи, есета и монографии, сред тях се откроява книгата "Евреите, светът и парите", която е преведена и на български език.