The Drive: Първият полет на F-16 Block 70/72 ще бъде в началото на 2023 г.

„Локхийд Мартин“ ни предостави пълен поглед към първия изтребител F-16 Viper, който слиза от производствената линия в Южна Каролина. Изтребителят, един от 16-те самолета, които компанията строи за Бахрейн, е и първият новопроизведен F-16 в конфигурация Block 70/72 и се очаква да извърши първия си полет в началото на следващата година. Това се казва в материала на Джоузеф Тревитик в The Drive.

В изявление за The War Zone „Локхийд Мартин“ потвърди, че въпросният самолет наскоро е завършил фазите на окончателно сглобяване, проверка (FACO) и боядисване.

В публикация в LinkedIn вчера О. Джей Санчес, вицепрезидент и генерален мениджър на Интегрираната изтребителна група в„Локхийд Мартин“, определи извеждането на самолета като „изключително постижение“, особено за завода в Грийнвил, Южна Каролина, и заяви: „Предстоят още и гледаме напред“.

През 2017 г. „Локхийд Мартин“ обяви, че премества производството на F-16 от основната си производствена база във Форт Уърт, Тексас, в по-малък завод в Грийнвил, Южна Каролина. Това се случи на фона на нарастващия фокус върху F-35, който все още се произвежда във Форт Уърт, и на това, което изглеждаше като намаляващо търсене на Viper. Както The War Zone съобщи тогава, това изглеждаше умен ход на много нива и можеше да помогне за спасяването на производствената линия на F-16 от пълно закриване. Оттогава интересът към усъвършенстваните варианти на F-16 Block 70/72 рязко нарасна и доведе до значителни поръчки за тези самолети.

Линията в Грийнвил вече има 128 неизпълнени поръчки за F-16, включително 16-те за Бахрейн. Според „Локхийд Мартин“ в момента се строят допълнителни Vipers за Словакия и България, а други са поръчани за Тайван и друга неуточнена държава. Компанията вече прогнозира, че броят на неизпълнените самолети ще нарасне до поне 136 с очаквания договор за осем нови самолета за Йордания. Българските власти също са одобрили планове за закупуване на втори транш от изтребителите.

Конфигурацията Block 70/72 се основава на усъвършенстван пакет за модернизация, разработен от „Локхийд Мартин“ за по-старите F-16 Vipers. Viper-ите с тези подобрения, чиито първи модели бяха приети на въоръжение в Тайван през миналата година, се преименуват на F-16V.

Подобно на модернизираните варианти V, новите серийни F-16 Block 70/72 са оборудвани по-специално с радар AN/APG-83 Scalable Agile Beam Radar (SABR) на Northrop Grumman, активна електронно сканирана решетка, с която се преоборудват и много по-стари Vipers на ВВС на САЩ. Усъвършенстваните новопроизведени „Вайпъри“ имат преработена стъклена пилотска кабина с нови цифрови многофункционални дисплеи, обновени компютри за изпълнение на задачите, усъвършенстван пакет за електронна борба за самоотбрана, нови връзки за данни, разпоредби за съвместната система за подаване на сигнали на каска (Joint Helmet Mounted Cueing System - JHMCS) и др.

Разликата между подвариантите Block 70 и 72 е двигателят, като първите самолети са оборудвани с General Electric F110, докато вторите се задвижват от Pratt & Whitney F100.

В комбинация с конфигурацията Block 70/72 се предлагат и други опции. Например на снимката на първия F-16 Block 70 за Бахрейн се вижда, че това е двуместен самолет с увеличен гръбначен стълб, виждан при някои по-ранни варианти на Viper, който може да побира допълнителна авионика, комуникационни системи, средства за противодействие и др.

В настоящия момент „Локхийд Мартин“ очаква производството на F-16 Block 70/72 да се увеличи значително през следващата година в Грийнвил, а съществуващото изоставане да задържи завода зает до средата и края на 2020 г.

Първият самолет за Бахрейн трябва да бъде предаден първоначално на правителството на САЩ през първото тримесечие на 2023 г., след което ще премине летателни изпитания във военновъздушната база Едуардс в Калифорния. След това ще бъде доставен на клиента. Това е обичайна процедура за прехвърляне на бойни самолети, наред с други основни оръжейни системи, които съюзниците и партньорите на САЩ придобиват чрез процеса на чуждестранни военни продажби (FMS).

Появиха се съобщения, че Монеса „Сирен“ Балжисер, бивш пилот на F-16 от ВВС на САЩ, която миналата година стана първата жена-изпитател на „Локхийд Мартин“, може да поеме управлението на бахрейнския Viper по време на първия му полет.

„Предишният ми опит във Военновъздушните сили беше само на F-16“, каза в интервю за филиала на Ен Би Си Балжисер, която сега лети на невидимите изтребители F-35 Joint Strike Fighter в ролята си на тестов пилот. „Имам 16 години стаж в него, така че ми е познат“.

„F-16 беше тук, във Форт Уърт, Тексас, и беше преместен в Грийнвил, Южна Каролина, за да съживим F-16 за много наши чуждестранни военни партньори, които са закупили най-новия блок, който излиза", добави Балжисер. „Така че се надяваме, че ще видите този самолет или този самолет да лети. Това се прави от много години, откакто преместихме производствената линия“, уточни тя.

Като цяло производствената линия на F-16, която изглежда има забележително светло бъдеще пред себе си, въпреки че само преди пет години изглеждаше, че е в своя залез, изглежда ще види редица исторически „първи“ събития в началото на следващата година. /БГНЕС