Стоянов: Модернизацията на армията и втората партида F-16 белязаха дните на бившия служебен кабинет

“Модернизация на армията, договор за втората партида самолети F-16, както и много законодателни промени белязаха дните на предишния служебен кабинет от 2 август 2022 г. Това заяви служебният министър на отбраната Димитър Стоянов, предаде репортер на БГНЕС.

“Една от амбициозните задачи при встъпването ни в длъжност през август 2022г. бе модернизирането на армията. Беше изготвена програма за приоритетни инвестиционни разходи, включваща 13 приоритета, но за съжаление програмата не бе разгледана от комисията по отбрана и не бе внесена в НС”, заяви още Стоянов. “Въпреки този неуспех, ние успяхме да открием сметка, в която да се вкарват всички средства по договори със САЩ, както и бе сключен договорът за първите самолети F-16 през август 2019г, когато авансово бяха приведени 1,2 млрд. лв. Имахме идеи за фонд за модернизация на българската армия, но поради изискването за законодателни промени ние въведохме набирателна сметка на стойност от 170 млн. лв. за финансиране на проекти относно модернизация на армията”, подчерта още той. Относно сухопътните войски бе администриран проектът за придобиване на 150 машини. Във Военноморските сили бяха сключени три договора, бяха договорени доставката на втора партида самолети F-16, през октомври бяха открити първите строителни площадки за подготовка на приемане на нови изтребители на това летище. Подготвено е и предложение на оферта за придобиване на три 3D радара, като се очаква в най-близките седмици да бъде изпратено”, подчерта още Стоянов, след което обясни и че в социалния спектър са се повишили размерът на командировъчните средства за чужбина, както и стипендията на курсантите с общо над 70%.

Стоянов уточни, че министерството не е успяло да осигури нужната летателна способност и нужните резервните части за МиГ-29. „В същото време работим за осигуряване на летателната дейност на МИГ-29. Това, че нещата с Полша не се получиха така както бяха заявени, не значи че сме се отказали. Работим по още три възможности, срещали сме се с ремонтни организации, с други държави да ни окажат помощ най-вече със авиационни двигатели, за да може да се опитаме да удължим експлоатацията на самолетите МИГ-29, вероятността обаче те да заработят в следващите 2-3 години е малка“, заяви още Димитър Стоянов.

За летище Граф Игнатиево министърът обясни, че се надява до 2024г. да са приключили всички инфраструктурни проекти на летище граф Игнатиево.

“Имаме за цел да подготвим в следващите два месеца план за управление на имотите с отпаднала необходимост на Българската армия, доклад за състоянието на отбраната и въоръжените сили, както и да активираме проектите по индустриално сътрудничество по договорите с F-16, които са шест на брой”, коментира още Димитър Стоянов. /БГНЕС