СЕРА: Лидерство в действие - Шестте приоритета на НАТО през 2024 г.– ЧАСТ 1

Воденият от САЩ съюз е застрашен както никога досега, най-вече от руския империализъм и възхода на Китай. След 30-годишно прекъсване и отдавна закъснял сигнал за събуждане след пълномащабното нахлуване на Русия в Украйна на 24 февруари 2022 г., НАТО се активизира отново, но на алианса все още му предстои дълъг път към възстановяване на отбраната и възпирането. Постигането на тези цели ще изисква постоянни инвестиции от всички членове на НАТО, както и визия за бъдещето на алианса.

Но по-силните и по-балансирани трансатлантически отношения в областта на сигурността зависят и от това дали европейските съюзници ще схванат и съгласуват две по-широки заплахи, в които Европа трябва да играе ключова роля заедно със Съединените щати:

Конкуренцията с китайската партия-държава и намаляването на доверието и влиянието на Запада в "Глобалния юг".

Спечелването на войната в Украйна е от ключово значение за справяне с горепосочените заплахи. Победата в Украйна ще даде на Съединените щати много по-голям шанс да спечелят съюзниците и престижа, от които се нуждаят, за да победят Китай.

Гарантирането, че Украйна ще спечели войната, а след това и мира, е от основно значение за справянето със заплахите. Говоренето за преговори с Русия "земя срещу мир" е неуместно. Едно споразумение може да спре боевете в краткосрочен план, но няма да ги спре в дългосрочен. Няма алтернатива на стратегическото поражение на Русия, точно както няма алтернатива на трайния мир в Европа, освен осигуряването на членство на Украйна в НАТО и ЕС. Всяко отстъпване пред Русия ще доведе до следващата криза. Цялостна, свободна и мирна Европа е възможна само със сигурна и просперираща Украйна.

Освен това войната на Русия в Украйна не отвлича вниманието от усилията на САЩ в Индо-Тихоокеанския регион или другаде, включително в Близкия изток. Напротив, бъдещето на глобалното лидерство на САЩ и по-широката легитимност на Запада зависят от успеха в Украйна. Сътрудничеството на съюзниците от НАТО в подкрепа на Украйна е в съответствие с нашите колективни споделени ценности и укрепва съюзите, подобрява възпирането и повишава способностите не само в Европа, но и навсякъде, където Съединените щати са изправени пред конкуренцията на великите сили или предизвикателствата на недобросъвестните държави.

В изпълнение на тези цели настоящият доклад предлага шест конкретни приоритета за следващите месеци, насочени към лицата, вземащи решения в Съединените щати, НАТО, Европейския съюз (ЕС) и правителствата на съюзническите държави членки.

1. Среща на върха на НАТО във Вашингтон - демонстриране на решимост

В навечерието на срещата на върха на НАТО във Вашингтон през юли 2024 г. алиансът трябва ясно да покаже, че е непоколебимо ангажиран с една свободна, независима, сигурна и успешна Украйна. Осигуряването на сигурността на Украйна повишава сплотеността на алианса и доверието в САЩ - жизненоважни елементи за предотвратяване на допълнителна руска агресия и възпиране на по-нататъшния възход на китайската партия-държава.

Съединените щати и техните съюзници трябва да използват срещата на върха на НАТО, за да изпратят ясен сигнал на Русия, че мястото на Украйна е в НАТО. Съюзниците трябва също така да използват историческата среща на върха по случай 75-годишнината, за да затвърдят подкрепата на членовете за отбранителни и контранастъпателни операции, като предоставят оръжия, оборудване, боеприпаси, обучение и други ресурси в помощ на Украйна. Основният акцент обаче трябва да бъде поставен върху политическата подкрепа на ангажиментите и за ясен път за членство на Украйна. Допълнителни цели следва да бъдат:

- Предотвратяване на по-нататъшни руски нападения;

- Влошаване на руската логистика;

- Намаляване на контролът на Кремъл;

- Възстановяване на всички окупирани от Русия територии, включително Крим.

Помощта за Украйна трябва да включва повече средства и ракети за прецизни удари с голям обсег, системи за противовъздушна отбрана, тежки бронирани машини и изтребители. Колебливостта и постепенната подкрепа костваха живота на украинците и дадоха надежда на Владимир Путин. По-нататъшното забавяне ще струва повече и може да доведе до разпадане на водената от САЩ коалиция. На предишната среща на върха на НАТО във Вилнюс през 2023 г. липсваше решителност; срещата на върха във Вашингтон трябва да я демонстрира. Гаранциите за сигурността на Украйна и бързият, необратим път към членство в НАТО трябва да бъдат изковани в камък.

В по-широк план, рестартирането и възстановяването на възпирането са основните приоритети на Алианса. Нападението на Путин срещу Украйна отразява провала на възпирането, както и продължаващата военна агресия на Русия и ескалиращите нападения в сивата зона на страните от НАТО, както и подкрепата на Кремъл за терористи и други враждебни участници в Близкия изток. Договорените във Вилнюс планове за отбрана са полезно начало, но без необходимите придадени сили, запаси, бази и учения тези планове ще изглеждат празни. Алиансът все още не е преразгледал ядрената си позиция в условията на променящия се стратегически пейзаж.

2. Европейският съюз - отговор на предизвикателството

Европейският съюз (ЕС) трябва да действа по-бързо, за да развие геополитически капацитет и амбиции, които да съответстват на неговото икономическо и нормативно влияние, да сподели тежестта на сигурността на съюза със Съединените щати и да се превърне в гръбнака на европейската сигурност. ЕС и НАТО обаче не трябва да се конкурират по въпросите на сигурността. Вместо това те трябва да се допълват. ЕС не трябва да дублира военните структури на НАТО, а да продължи много доброто разделение на труда с НАТО. Освен това, тъй като ресурсите и вниманието на САЩ са необходими за други конфликти и региони, Европа ще трябва да се активизира още повече, за да осигури икономическата помощ и инвестициите за възстановяването и възстановяването на Украйна. Пакетът от 50 млрд. евро на ЕС за Украйна, макар и дълго планиран, е забележителен успех, но предстои още много работа.

Това включва:

Повече инвестиции в извънбюджетния Европейски механизъм за мир на стойност 12 млрд. евро (11,3 млрд. долара) за осигуряване на боеприпаси и друго необходимо оборудване и материали;

Засилване на военно-промишления комплекс, за да може той да съответства на военната икономика на Русия;

Премахване на "сивите зони" в съседство с Европа чрез ускоряване на напредъка на Украйна в присъединяването към ЕС, следвана от Молдова и страните от Западните Балкани, и разработване на стратегия на ЕС за Черноморския регион;

Насочване на вниманието на ЕС и държавите членки към устойчивостта на всички равнища, включително гражданско-военно сътрудничество, диверсификация на веригите за доставки, киберсигурност и защита на критичната инфраструктура;

Назначаване на високопоставен и политически упълномощен специален представител за икономическото възстановяване на Украйна, който да координира икономическата помощ в целия ЕС в тясно сътрудничество със САЩ;

Поемане на по-голяма отговорност в конкуренцията с Китай. Европа и Съединените щати се конкурират с Китай въз основа на колективно споделени ценности, като същевременно признават, че понякога интересите им се различават. Следователно и двете страни на Атлантическия океан трябва да поемат тежестта на тази конкуренция.

В зависимост от резултата от изборите в САЩ през 2024 г. и вероятното по-нататъшно приоритизиране на сигурността в Индо-Тихоокеанския регион от бъдещите администрации на САЩ, европейските съюзници ще трябва да обмислят по-радикални промени в планирането на отбраната и вземането на политически решения, включително участието на Великобритания след Брекзит. Това ще включва по-голям принос към запасите и военната мобилност, взискателни и реалистични военни учения, преосмисляне на ядрената доктрина и подобряване на устойчивостта на цялото общество срещу атаки в сивата зона. ЕС трябва да се реформира, за да засили капацитета си за действие. Страните, които искат да станат членове на ЕС, не трябва да бъдат заложници на реформите на ЕС. ЕС трябва да взема повече решения с квалифицирано мнозинство в областта на общата външна политика и политика на сигурност, включително политика на санкции.

По-голямата европейска подкрепа за приоритетите на САЩ в индо-тихоокеанския регион, включително по-агресивно инвестиране в технологична конкурентоспособност, осигуряване на устойчивост на веригите за доставки и изграждане на нови коалиции и съюзи, ще бъде най-добрата гаранция за продължаваща подкрепа на САЩ за Европа.

3. Бъдещето на Украйна - решителност и единство

НАТО и ЕС трябва да образоват и информират западната общественост за необходимостта от широка подкрепа за Украйна. Тази подкрепа трябва да включва антикорупционни програми, укрепване на свободата на медиите и осъществяване на реформи в гражданското общество в Украйна. За членството на Украйна в ЕС трябва да бъдат създадени и съдебни, регулаторни, административни и граждански институции.

Европейската подкрепа за Украйна продължава да бъде силна, като вземането на решения преодолява - макар и с жалко закъснение - тактиката на Унгария за блокиране.

Подкрепата на САЩ за Украйна невинаги е съпроводена с ясни и последователни публични послания за това защо войната е важна за американците. Речта на президента на САЩ Джо Байдън в Овалния кабинет относно лидерството на САЩ беше добре дошла, но закъсняла. Остава важно да се подчертава многократно защо и как Съединените щати подкрепят Украйна, включително че по-голямата част от американската помощ за Украйна се изразходва в Съединените щати за отбранително-промишлено производство - малко известен факт, който американците трябва да разберат напълно.

Съединените щати биха могли също така да направят повече за противодействие на дезинформацията и пропагандата, целящи да подкопаят подкрепата за Украйна. Тя трябва да обърне внимание на следните въпроси:

Членството на Украйна в НАТО няма да предизвика ядрен конфликт;

Поражението на Русия не означава нестабилност, дезинтеграция и свободни ядрени оръжия;

Подкрепата за Украйна не подкопава възпирането на Китай;

Умората от Украйна не е всеобхватна.

Икономическите цели включват:

Конфискуване и разпределяне на замразените руски активи на стойност 320 млрд. долара за възстановяване на Украйна и изплащане на военните щети;

Осигуряване на пътища за износ на украински стоки в насипно състояние, най-вече зърно;

Осигуряване на стабилна и устойчива защита на критичната инфраструктура, особено на транспортните, енергийните и отоплителните системи.

Икономическият успех на Украйна след войната ще изисква значителни частни и публични инвестиции в страната. Частните инвеститори ще проучат внимателно политическите и други рискове, преди да вземат окончателни инвестиционни решения. Ето защо силните двустранни и многостранни връзки в областта на отбраната, включително членството на Украйна в НАТО, ще бъдат от решаващо значение за създаването на необходимия инвестиционен климат. /БГНЕС


Прочетете втора част в Агенция БГНЕС със заглавие „CEPA: Възпирането на Русия и Китай е ключът към успеха на Запада“.

Годишен доклад на Международния лидерски съвет (МЛС) на Центъра за анализ на европейската политика (CEPA) - група от експерти на високо равнище и лица, вземащи решения, с десетилетен опит в областта на стратегията и геополитиката, която определя основните приоритети в областта на сигурността за трансатлантическия съюз.