МКС е дом на международен екипаж от 7 души, между които двама руски космонавти и един японски астронавт.
Маезава, който е космически ентусиаст, планира да вземе със себе си и 8 души на мисия около Луната през 2023 г., управлявана от SpaceX на Мъск. Той и неговият асистент ще бъдат първите частни японски граждани, които ще посетят космоса, след като журналистът Тойохиро Акияма пътува до космическа станция "Мир" през 1990 г.
Преди да прекрати участието си в този отрасъл, Русия имаше история на изпращане на самостоятелно финансирани туристи в космоса. В партньорство с базираната в САЩ компания „Space Adventures“ космическата агенция „Роскосмос“ е отвела 8 туристи до космическата станция от 2001 г. насам - един от тях два пъти.
Конкуренция на SpaceX
Последен беше съоснователят на канадския "Цирк дю Солей" Ги Лалиберте през 2009 г., който стана първият клоун в космоса.
През октомври Русия изстреля първите си необучени космонавти в космоса след това пътуване, като достави руска актриса и режисьор на МКС, където те заснеха сцени за първия филм в орбита.
Москва спря да изпраща туристи в космоса, след като НАСА пенсионира космическата совалка през 2011 г., което остави Русия с монопол върху снабдяването на МКС.
НАСА изкупи всички места за изстрелване на "Союз" за 90 млн. долара на място - на практика това сложи край на туристическите полети.
Но всичко това се промени миналата година, когато космически кораб на SpaceX успешно достави първите астронавти на МКС. НАСА започна да купува полети от SpaceX, лишавайки Русия от монопола ѝ и коствайки на закъсалата ѝ космическа агенция милиони долари приходи.
Въпреки че цената на билетите до космоса за туристите не е оповестена, „Space Adventures“ посочи, че тя е в диапазона 50-60 млн. долара.
„Роскосмос“ заяви, че планира да продължи да развива бизнеса си с космически туризъм, като вече е пуснал в експлоатация две ракети "Союз" за такива пътувания. Агенцията също така рекламира излизане в открития космос, което ще бъде осъществено от турист по време на пътуване до МКС през 2023 г.
„Но Роскосмос“ се сблъсква с конкуренцията на SpaceX и в областта на космическия туризъм. По-рано тази година капсулата Crew Dragon отведе изцяло гражданска мисия на тридневно пътуване около земната орбита в исторически първи път.
По петите на Русия са и „Blue Origin“ на основателя на „Amazon“ Джеф Безос и „Virgin Galactic“ на милиардера Ричард Брансън, които тази година осъществиха първите си туристически полети. Въпреки че полетите на тези компании не са в орбита, те предлагат няколко минути в нулева гравитация, без да изискват месеци обучение и на значително по-ниска цена. /БГНЕС