Проф. Стойков: Облеклото разкрива отношението на политика към обществото

„Имидж и стил в политиката“ - новата книга на професор Любомир Стойков има амбицията да интегрира в едно тъкмо тези основни ценности в политическата комуникация и политическо поведение, предаде БГНЕС.


Освен супер звездите в киното, телевизионните сериали и съвременната музика, политическите лидери по света винаги са във фокуса на общественото внимание и на медиите. Но не само с решенията, изблиците си или битките си. Облеклото на президентите, премиерите, кралете и кралиците, дори на диктаторите от векове вълнува и „говори“ на гражданите, на зрителите, на избирателите. Модата в тяхното битие може да е „и майка, и мащеха“, да ги издига или рязко да сваля рейтинга им. Една брошка, една вратовръзка могат да бъдат както силно послание, така и повод за присмех.

БГНЕС разговаря с именития експерт по мода и имидж проф. Любомир Стойков за новата му книга, която се е прицелила именно в начина на обличане на главните действащи лица в световната политика в последните две столетия.

„Работното заглавие на моята нова книга е „Имидж и стил в политиката“ и моята амбиция е да интегрирам в едно тъкмо тези основни ценности в политическата комуникация и политическо поведение. Имидж и стил. Имидж, публичния образ, където засягам много надълбоко и много новаторски темата за „политеймънт“ и давам ново определение на това смесване на шоуто и на политиката, в което вече включвам и лайфстайла и самата цел – привличане на по-голям електорат“, заяви проф. Стойков.

Втората част на книгата представлява разрез на стила на обличане на някои от най-големите, най-известните и най-влиятелните политици през последните две столетия.

„Тук има дори раздел за диктатори, тоталитарна мода - Мусолини, Хитлер, Сталин. Има отделен раздел за конвенционален стил, за неконвенционален, за иновативен. Но основният извод или поне основното послание на тази книга е, че облеклото е изключително важен, мощен фактор и естетически, и невербален, за разкриване на същността, на битността, на културата, на манталитета и най-вече на отношението на политика към това, което се случва. И към обществото, но и към отделните избиратели“, сподели модният експерт.


Проф. Стойков отбелязва и голяма символика и посланията, които носят аксесоарите на политиците, например, прочутите брошки на бившия държавен секретар на САЩ Мадлин Олбрайт. „Огромна е символиката и при Мадлин Олбрайт, и при Мао Дзъдун, и при Роналд Рейгън - изобщо любопитни са тези неща“, посочи той.

Според него модните списания, които критикуват Доналд Тръмп за прекалено дългите му вратовръзки или бетонираната прическа, не могат да разберат едно – той винаги е бил такъв.

„Той е искал да бъде различен и не се интересува дали това е по модата или не е. За него е важно да бъде разпознаваем, да бъде забелязан и от тук - запомнен!“, подчерта проф. Стойков.

Модният анализатор припомни една история от детството на претендента за Белия дом. „Тръмп е бил съвсем малък, когато баща му, строителен предприемач открива с пищно тържество и мажоретки огромен мост. Тогава малкият Дони го пита: Добре, но къде е най-важният човек, този, който е направил моста. Баща му отвръща: А, питаш ме за архитекта? Е, там стои самичък – свит. И Тръмп не може да повярва на очите си и тогава се заклева никога да не бъде „лапни-шаран“, никога да не бъде в изолация. Дори и да няма повод той да прави силно впечатление“, добави проф. Стойков. /БГНЕС