„Въпреки че телевизията, онлайн платформите, социалните мрежи държат лидерство по гледаемост и посещаемост в глобален план, въпреки че за момента медиите нямат алтернатива при достъпа до информацията, трайната тенденция констатирана от системните ежегодни проучвания сочат увеличаваща се ерозия към тях“, заяви проф. Градинаров.
Според него по-същественото е, че политическата нестабилност, икономическата зависимост и лесният начин за печелене на вниманието на потребителите се превръща в устойчива и самоубийствена за медиите характеристика.
„Това застрашава не просто правото на достъп до информация, а далеч по-важното - ценностите. Не бих искал да съм лош пророк, но моето убеждение е, че се движим към световна война, а първата жертва във всяка започваща война е истината“, добави проф. Градинаров.
„Не е изобретена банка, която да раздава медийно доверие като първоначален капитал макар и срещу лихва“, посочи той и подчерта, че в битката за доверието по-голямата част от медиите губят.
Според него лесно достъпният днес интернет създава илюзията, че вземаме информирани решения и, че не е възможно нашето решение да бъде манипулирано. Проф. Градинаров обаче посочи, че това не е вярно и се позова на доклад на Международния съюз по далекосъобщения към ООН за 2022 г., според който 13% от българите не ползват възможностите на глобалната мрежа, а 34% от населението на планетата не имало достъп до глобалната мрежа.
„Медиите все по-малко разпознават основната си функция - да информират, образоват и задават основните теми за обществен дебат. За тях финансовите потоци, печеленето на политическо покровителство имат неизмеримо по-важно значение. Не е без основание твърдението, че глобалната медийна сфера абдикира от основната си мисия и това задълбочава нейната криза“, категоричен е той.
Днешните заплахи са значително по-страшни по мащабите и последствията си, категоричен е проф. Градинаров.