Все пак пред Макрон има едно последно политическо препятствие, което трябва да преодолее в Конституционния съвет на Франция, където конституционните съдии ще трябва да решат дали текстът е в съответствие с конституцията, особено когато става въпрос за процедурата по приемане. Успоредно с това Конституционният съвет оценява искането на опозиционни депутати за провеждане на референдум по текста.
Последният ход е малко вероятно да успее, но опозиционните лидери засилват натиска върху магистратите да постановят, че реформата или част от нея е противоконституционна.
Но наистина... Колко разглезени са французите?
Макрон побърза да изтъкне, че пенсионната възраст във Франция е сред най-ниските в Европа - сравнение, което може да накара международните наблюдатели да се запитат защо французите толкова трудно адаптират пенсионната си система към нарастващата продължителност на живота. Противниците твърдят, че има много начини да се реформира системата и да се направи финансово балансирана, както и че повишаването на пенсионната възраст е особено несправедливо спрямо бедните и хората, които са започнали работа рано, най-вече на работни места с високи физически натоварвания.
"Ние сме страна, в която дебатът е взискателен, в която искането за социални права е високо, това също е влязло в нашата история, в нашия социален модел", заяви министърът на транспорта на Франция и главен съюзник на Макрон Клеман Боне в интервю за Политико миналата седмица, като добави, че това е "също нещо, с което можем да се гордеем".
Пенсионните системи са трудни за сравняване и Франция е по-близо до съседите си, когато се сравнява ефективната пенсионна възраст. Най-важното е, че френското недоволство надхвърля значително ползите от реформата. На парламентарните избори миналата година Макрон загуби абсолютно мнозинство във френското Национално събрание и решението да се пропусне парламентарното гласуване на реформата допълнително разкри слабостта на президента. Тази конституционна маневра добави нов пласт към съществуващия гняв, казват протестиращите. /БГНЕС