ООН: 42% спад на трафика в Суец след атаките на хутите

Според ООН обемът на търговския трафик, преминаващ през Суецкия канал, е спаднал с повече от 40 % през последните два месеца след нападенията на йеменските бунтовници хути, което поражда опасения за световната търговия.


Подкрепяните от Иран хути твърдят, че се насочват към търговските и военните превози в региона, които смятат за свързани с Израел, в знак на солидарност с палестинците в Газа, което принуждава някои превозвачи на товари да избират по-дълги и по-скъпи маршрути, за да избегнат нападения.

"Много сме загрижени, че нападенията срещу корабоплаването в Червено море увеличават напрежението в световната търговия, изостряйки (съществуващите) смущения в търговията, дължащи се на геополитиката и изменението на климата", заяви пред репортери ръководителят на Конференцията на ООН за търговия и развитие (ЮНКТАД) Ян Хофман.

По данни на ЮНКТАД отклоняването на кораби от Червено море - вместо това те плават около южноафриканския нос Добра надежда - е довело до 42% спад на транзита през Суецкия канал през последните два месеца.

Суецкият канал в Египет свързва Средиземно море с Червено море.

Повече от 80 процента от международната търговия със стоки се осъществява по море, казва Хофман.

"Морският транспорт наистина е жизненоважен за световната търговия", каза той.

"Като се има предвид, че от Суецкия канал се отклоняват предимно по-големите контейнеровози, спадът в капацитета за превоз на контейнери е още по-голям", казва Хофман.

Трафикът на танкери е спаднал с 18%, транзитът на кораби за насипни товари, превозващи зърно и въглища, е намалял с 6%, а транспортирането на газ е в застой.

Като цяло през Червено море преминават между 12 и 15 процента от световната търговия - 20 000 кораба годишно, които осигуряват връзката между Европа и Азия.Ситуацията става още по-тежка, тъй като други световни морски търговски маршрути също са изправени пред прекъсване, а транзитът през Черно море е силно ограничен след нахлуването на Русия в Украйна преди две години, което доведе до покачване на световните цени на храните.

Сушата в Централна Америка пък доведе до спад на нивото на водата в Панамския канал, което значително намали трафика по този важен маршрут./БГНЕС