Със своя елегантен дизайн електрическият Tesla Semi се очакваше с голямо нетърпение, откакто Мъск представи прототип през 2017 г., но стартирането на пълномащабното производство се забави доста след първоначалните очаквания за 2019 г.
Междувременно на пазара навлязоха и други производители - от традиционните производители на камиони като Daimler, Volvo и китайската BYD до стартиращи компании като американската Nikola. Конкурентите започнаха да разгръщат доставките си и имат много собствени поръчки, които чакат да бъдат изпълнени.
Въпреки това камионът, който "пазарът чака... е този на Tesla", казва Дейв Мълейни, специалист по транспорта в мозъчния тръст за устойчивост RMI.
Досегашните производители са преобразували предимно свои камиони с дизелов дизайн в електрически.
"Камионът на Tesla обаче е проектиран да бъде електрически още от първия си проект", казва Мълейни, който подчертава и 15-годишния опит на компанията в областта на електрическите превозни средства.
Ако автомобилът Tesla оправдае очакванията, "това ще бъде огромна разлика", казва Мълейни.
В туитър в събота Мъск съобщи, че едно полуремарке е изминало 800 км с общо тегло близо 37 тона. Електрическите автомобили, които се предлагат в момента, имат пробег само от 400-500 км.
Физически ограничения?
За да се превозват тежки товари на толкова дълги разстояния, батерията "трябва да е много голяма - това я прави много тежка, заема много място и е много скъпа", казва Майк Рот, директор на Северноамериканския съвет за ефективност на товарните превози (NACFE).
"Индустрията се чуди дали може физически да се опакова толкова голяма батерия" и да се запази достатъчно ниско тегло на камиона, за да може да се изпълнява задачата, добавя Рот.
С възможността за изминаване на до 800 км без презареждане, пътуванията на дълги разстояния с електрически камиони биха били много по-осъществими, което би позволило на шофьорите да се върнат в складовете още същия ден. Още по-дълги пътувания биха могли да се извършват в рамките на няколко дни, ако водачите могат да намерят станции за зареждане на спирките за камиони.
Използването на електрически лекотоварни автомобили за доставки на къси разстояния от известно време непрекъснато нараства, но новите разпоредби принуждават производителите и превозвачите да ускорят прехода и да изградят възможности за дълги разстояния.
Най-многолюдният американски щат, Калифорния, прие закон за постепенното премахване на камионите с двигатели с вътрешно горене, който впоследствие бе последван от други щати. Очаква се през следващите месеци Европейският съюз също да обсъди нови стандарти.
Дружествата също са подложени на натиск да имат по-съзнателна репутация по отношение на околната среда.
Те "искат да бъдат от правилната страна на историята", казва Мари Шерон от базираната в Европа асоциация "Транспорт и околна среда".
Тези, които не се ангажират със стратегия за декарбонизация, и други, които казват, че изчакват технологиите да се подобрят, "изостават", казва тя.
Друг мотив за прехода, казва Рот, е, че шофьорите, които са имали възможност да ги тестват, "направо се влюбват в електрическите камиони".