Няма връзка между наука, иновации и финансиране

„Европейският съюз се самоограничава в използването на научния си потенциал и страните са в неравностойно положение спрямо тези извън ЕС, тъй като че чрез рамката се блокира публичния ресурс и капацитет за иновации”. Това заяви служебният министър на образованието проф. Сашо Пенов, предаде репортер на БГНЕС

Проф. Пенов обясни, че стандартният режим за обществени поръчки затруднява научните изследвания и разработването на иновации, което забавя нашата конкурентност.

„Според данните на НСИ около 36% от предприятията осъществяват иновационна дейност“, съобщи служебният министър на образованието.

Той се спря подробно на предизвикателствата пред просветното ведомство. Едното от тях е подобряването на връзката между науката и иновациите.

„Фондовете научни изследвания и иновационният фонд трябва така да организират дейността си, че научните постижения да се превърнат в иновации. Възможно решение е обвързването на двата фонда, като се даде възможност доведените до приложен образец изследвания от научния фонд да бъдат довършвани до промишлен образец от иновационния фонд“, посъветва още проф. Пенов.

Като следващ недостатък министърът определи нивото на финансирането и за науката, и за иновации и по отношение публичните и частни инвестиции. „Ние сме сред последните в ЕС, в България няма гиганти, които да поддържат свой собствен сектор. В научния сектор няма и капацитет за развойна дейност. В стратегията за научни изследвания се предвижда средствата за наука да се увеличат на 1% от БВП, засега сме далече от тази цел. В този момент този дял е 0,025%от БВП, а бюджетните прогнози до 2025 г. не дават надежда за промяна, още повече общо инвестициите за наука и иновации са 0,7% от БВП. Средното за ЕС равнище е 2% от БВП”, уточни още проф. Пенов.

Той обясни, че е необходимо да се изработи проект, който да насърчи научните изследвания и иновации. „Става дума за проектозакон, който да очертае елементите на екосистемата за научни изследвания и иновации в страната и да регулира отношенията между частниците в него. Планираме да създаден работна група от специалисти за подготовката на такъв закон”, обяви още служебният министър на образованието.

Проф. Сашо Пенов допълни и, че трябва да има общо виждане как ще се подобри икономиката, как да се подобри връзката между подготовката на кадрите, приложната наука, иновациите, за да може да има перспектива за развитието на конкурентната икономика. /БГНЕС