На улицата валеше проливен дъжд и Ли Къцян видя в това знак. „Надявам се, че Пелешацкият мост ще стане изключително качествен проект, който ще издържи на дъжда и вятъра“, каза той на 11 април. Мостът, който е дълъг 2,4 км, трябва да бъде завършен през януари 2021 г. Строителството му вече е започнало. След по-малко от две години Хърватия ще престане да бъда разделена на две държава. За да посетите историческия град Дубровник сега трябва да минете за по-пряко през Босна и Херцеговина.
Китайската компания за строителство на пътища и мостове разбира, че този проект ще бъде за нея повратен момент: гигантското китайско предприятие за пръв път получава поръчка, която на 85% се финансира от Европейския съюз. Китай иска да го превърне в пример за всички свои инициативи на Балканите. „Пристанищата, железопътните линии и автомагистралите са първото, което привлича вниманието на китайските компании, навярно, и летищата“, отбелязва Йосиф Скорич, генерален директор на компанията Hrvatske Ceste, която се занимава с проекта.
В полза на Пекин е и положителното отношение на хърватската общественост към проекта, който тя смята за символ на националното си обединение. „понякога е необходим един час, за да преминете границата и още толкова за обратния път. Китайските работници започнаха да пристига миналото лято и бързо напредват. Те ще ни помогнат да поправим този исторически абсурд“, заяви Ивана Яркович, касиер в магазин в село Комарна, където започва мостът на стойност 420 милиона евро. В селото в момента са настанени китайските инженери.
Раздразнението на ЕС
Европейският съюз не се опитва да скрие раздразнението си при вида на това, как новите членове разтварят вратите си пред Китай, докато Брюксел повишава тона в диалога си с Пекин, наричайки го „системен съперник“ и го обвинява в липса на симетричен достъп до своите пазари. „Участващите в търга компании въобще не им хареса, че китайските цени бяха доста по-ниски, но китайците явно имат опит, ако съдим по настоящите темпове на строителство“, не се съгласява Йосип Скорчич. Китайците са поискали с 20% по-малко, отколкото техните австрийски конкуренти.