Децата имат нужда от маратонки, но и от изслушване
Съветът, който тя дава на родителите, е да изслушват децата си. „Понякога децата имат нужда и от маратонки, но много повече имат нужда от разбирането ни, от вниманието ни, от търпението ни, от времето ни. Просто имат нужда ние да ги слушаме“, каза психотерапевтът.
А какво правят родителите в действителност: „На второто изречение на разказа на един тийнейджър, те го прекъсват и започват да го съветват. Детето пак не е изслушано, то непрекъснато слуша някакви речи от наша страна, така че важното е да имаме време, достатъчно търпение за децата си и също така да им покажем, че усилията са важни, че искрата, стремежът и вдъхновението имат значение, а не количествените измерения на парите“.
Ташкова коментира, че изкуствата и спортът развиват различни умения и качества у децата, като и двете изискват много дисциплина, която води след себе си до едно от най-важните качества – постоянството. „Децата имат много ентусиазъм, но за кратко. И това, което ние като родители е добре да направим, но понякога и на нас ни липсва, е да възпитаме и да се опитаме да изграждаме постоянство, защото когато полагат усилия, винаги има резултат“, поясни тя.
Психотерапевтът обърна внимание, че творчеството прави децата по-креативни, а фантазията е нещо, което много помага и на децата, впоследствие и на възрастните, за да се справят в различни ситуации. „А спортът е нещо, което е добре и за здравето, и за личностните ни качества. Всичко това е много хубаво и много по-добре да правим това и да инвестираме в това, отколкото да инвестираме във вещи“, категорична е Ташкова.
Все пак тя призова родителите да не минават и тази границата, в която да лишават непрекъснато децата си и те да не се чувстват част от света на връстниците си, което може да повлияе на социалните им умения.
„Детето ни трябва да бъде част от останалите, но не така, че да не положи усилия за това, просто трябва да стане ясно, че всяко нещо коства други неща“, заключи психотерапевтът Милена Ташкова. /БГНЕС