България трябва да поискаме извънреден конвергентен доклад през пролетта на 2025 г. „Тоест дори и тази перспектива не е толкова сигурна от 2026 г.“, коментира той.
Михаил Кръстев определи като наивни политическите изявления, че някой ще направи компромис за нас за присъединяването ни в Еврозоната. „Решенията не се взимат в Брюксел, а във Франкфурт. Няма как ЕЦБ да си затвори очите за кандидат-членка, която има инфлационни проблеми, при положение, че европейските граждани и институции страдаха толкова много, когато се вдигнаха лихвените проценти именно, за да се укроти инфлацията“, припомни експертът.
Михаил Кръстев определи като уместни притесненията, че можем да не изпълним заложената приходна част на бюджета с оглед на намаляването на икономическата активност. „Тя намалява и то в доста европейски държави, знаем че много европейски икономики са с минимален икономически растеж, прогнозите на ЕК са този проблем да се преодолее през 2025 г. Тези прогнози се разминават с бъдещите виждания на Министерството на финансите и на Асен Василев за България, тоест има за какво да се притесняваме по отношение на индустриалното производство и на икономическата активност“, категоричен е икономистът.
Той уточни, че това се дължи както на политиката на българското правителство, така и на международни процеси. „Можем да очакваме неизпълнение на приходната част на бюджет 2024, така както имаше неизпълнение и за 2023 г. Удобно забравяме и, че има дупка от над 2 млрд. лв. в приходната част на бюджета за тази година, тези неща не трябва да се забравят. По отношение на това как ще се изпълни бюджетът за тази година предстои да видим, но не съм оптимист“, заяви Кръстев.