Германската автомобилна индустрия навлиза в период на продължителен спад

Германската автомобилна индустрия навлезе в период на спад след 10 години на възход. Много фактори говорят, че спадът ще бъде много сериозен и продължителен.

Проблемите, с които се сблъскват в момента BMW, „Даймлер“ и „Фолксваген“ със своите дъщерни компании „Ауди“ и „Порше“, а също така намиращите се в чуждестранна собственост германски заводи на „Форд“ и „Опел“, до голяма степен са характерни за цялата световна автомобилна промишленост.

Производителите на автомобилни части се оплакват от липсата на поръчки

Един от най-точните изпреварващи индикатори за положението в автомобилната промишленост е портфейлът с поръчки на доставчиците на части. В отрасъл с дълъг производствен цикъл, покупката на детайли се планира много преди пускането на крайния продукт – самия автомобил. И ако производителите на комплектуващи в хор се оплакват, че в момента нямат достатъчни поръчки, следователно автомобилостроителите са били спирачки.

„Първоначално правихме изчисления при свиване на производството на коли с 3%. Сега очакваме минус 4,5%“, заяви пред германския икономически вестник „Ханделсблат“ Щефан Азенкершбаумер, заместник генерален директор на най-големия света производител на автомобилни части „Бош“. „Заради свиването на автомобилните пазари ние съществено изоставаме от плана“, призна Волф-Хенинг Шнайдер, ръководител на друг лидер на пазара на комплектуващи - ZF Friedrichshafen.

Забавянето на световната автомобилна индустрия болно удари и по най-големия в света химически концерн BASF. Той има заводи в Германия, САЩ и Китай и навсякъде техни големи клиенти на автомобилостроители, поръчващи, например, лакове. На 8 юли германският гигант съобщи за рязко, почти наполовина, съкращаване на операционната печалба през второто тримесечие, което го принуди значително да намали финансовата си прогноза за цялата 2019 г.

Продажбите на автомобили се съкращават по-бавно, отколкото производството им

Като причина за този спад BASF посочи сериозното забавяне на темповете на растеж на световното индустриално производство – и на първо място посочи автомобилната индустрия. „Забавянето на растежа в световната автомобилна индустрия се оказа много силно. В света производството се сви през първото полугодие с около 6%. В Китай, най-големия световен автомобилен пазар, свиването е два пъти по-голямо и достигна около 13%“, се казва в официално съобщение на химическия концерн.

Съдейки по това, как изтъняват портфейлите с поръчки на германските производители на комплектуващи части, през второто полугодие обемът на производство в отрасъла може да се свие още повече. „Ханделсблат“ не изключва дори срив. Става дума именно за производството, а не за продажбите на коли. Те малко или много до момента се държат, включително и защото дилърите разпродаваха запасите си с отстъпки. Например, в Китай, където от 1 юли при регистрацията на нова кола започнаха да действат по-строги норми за отделяните вредни газове.

Впрочем, при някои автомобилостроители продажбите вече се сринаха. Френската група PSA, притежаваща марките Пежо и Ситроен и германската компания „Опел“, за първите шест месеца е продала с 12,8% по-малко коли, отколкото за същия период на миналата година. Продажбите на нейния френски конкурент „Рено“ в цял свят се сринаха с 6,7%.

„Даймлер“ два пъти за три седмици понижи годишната прогноза

На този фон резултати на германските компания след приключването на първото полугодие изглеждат не чак толкова лошо. „Даймлер“ е продал в цял свят „само“ 4,6% по-малко леки коли с марката Мерцедес-Бенц, а продажбите на „Фолксваген“ намаляха с 2,8%, на BMW дори нараснаха с 0,8%. В резултат на това баварският автомобилен гигант за пръв път в историята на фирмата успя да продаде за първите шест месеца на годината над 1,25 милиона автомобила.

Но решаващо значение ще имат финансовите резултати. „Фолксваген“ ще представи данните за полугодието и новите прогнози на 25 юли, концернът BMW, чийто ръководител в началото на юли неочаквано обяви, че се оттегля, ще представи подробен отчет на 1 август. И може би тук назряват неприятните изненади.

На 12 юли концернът „Даймлер“, по думите на агенция ДПА, „шокира отрасъла“ със съобщението, че през второто тримесечие вместо операционна печалба е регистрирал загуби в размер на 1,6 милиарда евро, а също така предупреди, че в края на 2019 г. резултатите ще се окажат „съществено по-ниски“ от миналогодишните.

Така, при един от световните лидери на луксозни коли финансовите резултати бързо се влошават. Това е второто понижаване на годишната прогноза на „Даймлер“ за три седмици. Наистина, отчасти паричните за проблемите на концерна са свързани със специфична германска история – измамите с вредните емисии от дизеловите коли.

Печалбите на автопроизводителите спадат най-неподходящия момент

Но прогнозата на „Даймлер“, че нормата на печалба при продажбата на леките коли „Мерцедес“ ще бъде вече не 6-8%, а само 3-5%, няма никакво отношение към дизеловия скандал: тук вече става дума за проблеми в целия отрасъл. На фона на световното съкращаване на продажбите търсенето се стимулира с отстъпки, а това води до спад на рентабилността. „Наблюдаваме при всички автомобилопроизводители и доставчици на комплектуващи части по-нисък марж. По тази причина следващите години ще се превърнат в сериозно изпитание“, прогнозира Алекс Вахтмайстер, автомобилен експерт в консултантската компания Boston Consulting.

Проблемът е в това, че настоящият цикличен спад изненада отрасъла в необичайна и крайно сложна ситуация, фактически „на кръстопът“: германската и цялата световна автомобилна индустрия с форсирани темпове осъществява преход от класически двигатели с вътрешно горени към електрически мотори и алтернативни видове горива. В такъв съдбоносен момент е необходимо усилено да се инвестира, за да не изостанеш от старите и нови конкуренти – такива, като американската компания „Тесла“, която е продала през второто тримесечие рекорден брой електромобили: над 95 хиляди.

И именно в този момент традиционните автомобилостроители се сблъскват с криза на продажбите. При много от тях продажбите особено силно спадат именно в Китай /оказва влияние обявената от САЩ търговска война/, който в известна степен наложи на цялата автомобилна индустрия тази технологична надпревара.

Въведените от Пекин от 2019 г. квоти за електромобили, които от 2020 ще бъдат още по-ожесточени, преследват не само екологични цели, но и станаха част от индустриалната политика на КНР, насочена към подкрепа на местните производители. Обявяването на тези мерки преди две години фактически завари по долни гащи германските и други чужди автомобилопроизводители. На тях им се наложи постепенно да ускорят прехода към електрическа сила, ако не желаят да загубят позициите си на гигантския китайски пазар.

Високите разходи за внедряването на електрически и хибридни модели при намаляващи продажби и спадащи доходи ще затруднят производителите, а някои и въобще могат да затънат. Как в такава ситуация не само да се задържиш над водата, но и да изпревариш останалите?

Единият вариант е да укрепиш своите сили с помощта на сливания и поглъщания. Това в края на май се опита да направи италианско-американският концерн „Фиат Крайслер“, предложил на френския „Рено“ обединение на равна нога, но сделката се провали. Другият вариант – създаването на стратегически съюзи, запазвайки при това собствената си независимост. По този път вървят „Фолксваген“ и „Форд“. /БГНЕС

----------------

Андрей Гурков, „Дойче Веле“.