ГЕРБ: Кирил Петков е извършил нарушения в ББР още преди да стане министър

На 11 май 2021 г., ден преди влизането в сила на указа на президента, Кирил Петков се представя за министър на икономиката и депозира документи в БНБ, с които иска одобрение на нови членове на ББР. В нарушение на нормите, таксата на БНБ е платена от личната му сметка, и в документацията са посочени неверни обстоятелства.

Това каза Деница Сачева от ГЕРБ на извънреден брифинг на партията, предаде репортер на БГНЕС.

На 27 май БНБ в нарочно съобщение потвърждава за подадените документи от лица, които към тази дата нямат представителна власт, защото това е преди датата на встъпването в длъжност на служебното правителство, като посочват, че подадените документи са в разрез на Закона. на 21.05.2021 г. документите са оттеглени. На 16 май Петков като служебен министър развива тезата, че 900 млн. от капитала на ББР са дадени на 8 фирми, 4 от които - свързани с едно лице. Тезата се развива и в народни брифинги и медийни участия.

Отчетите на БНБ показват, че около 1.4 млрд. лв. е уставният капитал на банката и те са налични в ББР под формата на ликвиден ресурс. Отчетите в БНБ и ТР сочат, че дейността е развивана с привлечени средства от международни институции, активите на банката са в размер н 4 милиарда, а отпуснатите кредити са със солидни обезпечения.

В серия интервюта след това Петков твърди, че не е подпомагала средни и малки предприятия, което е лъжа, защото се вижда, че общо клиентите на банката са били 18 500 основно МСП, като в бройката не се включват фирмите, подкрепени по мярката за Ковид - около 2000 малки предприятия.

През целия месец юни Петков прави опити да смени ръководството на ББР, произнася се като собственик на акциите на банката, като за пореден път нарушава законодателството, допълни Сачева. Документите му нямат номер и печат, не са излезли от деловодството. След като СГС спира вписванията, следва атака към съда, добави Сачева.

“От публичната информация на сайта на ББР към 31.12.2021 г. става ясно, че ръководството на банката е обсъждала облигационната емисия да не бъде реализирана и то само с решение на управителния съвет на банката”, заяви бившият енергиен министър Теменужка Петкова. Тя уточни, че от отговора на министър Пулев става ясно, че е имало решение на управителния съвет да бъде емитирана облигация за 1 млрд. лв., което решение е взето само от управителния съвет на ББР на 19.10.2021 г. и на 18.11.21 г. е потвърдено и от Надзорния съвет, но няма решение на принципала. “Отново в резултат на отговор от министър Пулев като служебен министър на иновациите и растежа, става ясно, че тази процедура е прекратена, но само с решение на управителния съвет, този път без изобщо съгласие на Надзорния съвет”, уточни още Теменужка Петкова.

Десислава Атанасова обясни, че междувременно ББР е ползвала други консултантски и адвокатски услуги на стойност от 560 000 лв.

“ББР обмисля да развие облигационната емисия в някакъв срок с решение на управителния съвет. Взето е решение само от управителния съвет да бъде прекратена тази емисия, но са изхарчени 1 млн. лв. за консултантски и адвокатски договори. Отправих въпрос към министър Пулев дали ще държи под отговорност управителният съвет на банката. Решава се от управителния съвет на ББР да се емитира емисия от 1 млрд. лв., започват консултантски и адвокатски услуги на стойност 1 млн. лв., не знаем защо е прекратена облигационната процедура, но факт е, че държавата е ощетена с 1 млн. лв. Ще продължим да питаме министър Пулев дали ще търси отговорност от управителния и Надзорния съвет на ББР, знаел ли е за тези нарушения, както и дали ще бъде сезирана Държавната финансова инспекция по този казус”, заяви Десислава Атанасова, председателят на парламентарната група на ГЕРБ.

на снимката: Александър Пулев

Александър Пулев: Върховенството на закона важи и за Банката за развитие

Малко след извънредната пресконференция на ГЕРБ, дойде и реакцията на Министерството на иновациите и растежа, откъдето заявиха: Изнесената публично информация за подготвяната през 2021 г. облигационна емисия на Българската банка за развитие (ББР) в размер на 1 млрд. лв. отговаря на истината.

На истината отговарят и твърденията за изплащане на адвокатски и консултантски хонорари по сделката в размер на близо 1 млн. лв., макар че облигационната емисия не е реализирана.

От там уточниха, че решението на Управителния съвет за прекратяването на емисията е взето на 15.11.2022 г. То е внесено за одобрение от УС към новоназначения Надзорен съвет на банката на 23 ноември 2022 г., но тогава Надзорният съвет отказва да одобри решението на Управителния съвет, защото прекратяването на емисията би легитимирало направените разходи, без да са ясни причините, поради които облигацията не е реализирана и прекратена.

От министерството припомнят, че новият състав на Надзорния съвет бе назначен от министъра на иновациите и растежа Александър Пулев на 7 ноември 2022 г. и именно този състав на Надзорния съвет отказа да валидира направените по облигацията разходи.

Така Надзорният съвет, по указание на министъра на иновациите и растежа, на практика е отказал да потвърди решението на Управителния съвет за прекратяване на облигационната емисия и е изискал от Управителния съвет да му бъде представена цялата информация, кореспонденция и преписка по облигационната емисия.

Срокът за предоставянето на информацията от Управителния на Надзорния съвет изтича днес, 28 ноември.

По указание на едноличния собственик на капитала новоназначеният Надзорен съвет следва да докладва на министър цялата информация и преписката в срок до утре, 29 ноември.

На базата на получената информация министърът ще вземе решение и ще го оповести публично, а действията му ще се ръководят единствено от върховенството на закона и защита на интереса на държавата. /БГНЕС