Гърция иска европейско решение на проблема с мигрантите

Гърция изложи основни моменти от своята позиция по Пакта за миграция и убежище, който Европейската комисия ще представи през следващите месеци. В свое писмо до европейския комисар по вътрешните работи Илва Йохансон заместник-министърът по въпросите на миграцията Йоргос Кумуцакос поставя акцента върху трите основни принципа, на които залага гръцкото правителство: европейско решение на предизвикателство към Европа; справедлива система, която ще издържи проверката на времето; запазването на основните ценности на Европейския съюз.

Вестник „Катимерини” публикува части от представените приоритети: 1) Европейско решение на предизвикателство към Европа Проблемът с миграцията/бежанците е предизвикателство, което засяга не само държавите от външната граница на ЕС. Това е предизвикателство към Европа, което изисква европейски отговор, в който всички държави-членки ще трябва да дадат своя принос. За да функционира една система, трябва да е налице ефективна солидарност, съчетана с ефективна отговорност, в която всички държави-членки ще трябва активно да участват. Система, в която някои държави-членки ще бъдат освободени от отговорност, а на други ще бъдат наложени задължения против тяхната воля, не може да успее. 2) Справедлива система, която ще издържи проверката на времето Действащата в момента система за предоставяне на убежище е недостатъчно ефективна за справяне с настоящите предизвикателства. През 2019 г. в ЕС има повече от 139 000 мигранти и търсещи убежище. Над 77 000 са пристигнали само в Гърция. Нарастващото напрежение в много региони по света, както и дългосрочните тенденции и фактори, включително регионални конфликти и последиците от изменението на климата, означават, че миграционните потоци няма да намалеят скоро. В най-добрия случай се очаква да останат постоянни. Пристигналите през 2019 г. мигранти са приблизително 0,027 % от населението на ЕС. От друга страна, пристигналите само в Гърция през 2019 г. представляват 0,7 % от общия брой на населението й. Ако си представим, че Европа трябваше да приеме само за една година 0,7 % от населението си, това означава почти 36 милиона души. Точно както Европа не би била в състояние да се справи с такъв приток, така и Гърция стигна далеч отвъд границите на своите възможности, се казва в писмото. Местните общности на гръцките острови, които през 2015-2016 г., приветстваха и предоставиха гостоприемство на хората, бягащи от война и преследване, сега показват признаци на умора от миграцията.

Поради тази причина Гърция не бива да бъде оставена да се справя сама. Европа трябва да избягва грешките от миналото, когато държави в Средиземноморието бяха оставени сами да се справят с острата миграционна криза. Ако не се покаже истинска европейска солидарност, може да има сериозни икономически, социални и политически последици за тези страни и в Европа като цяло. Изложено е на риск бъдещето на европейската конструкция. Нито една държава-членка не бива да носи по-голяма отговорност от определения ѝ дял, а политиките на ЕС се ръководят от принципа на солидарност и справедливо разпределение на отговорността. Новото правителство на Гърция предприе редица мерки, които ще допринесат за справяне със ситуацията: прието е ново законодателство с цел ускоряване на процедурите за предоставяне на убежище; конкретни мерки, за да се гарантира по-бърза и стабилна политика на връщане. Тече процес на изграждане на нови многофункционални лагери на островите, които бързо и системно ще заменят съществуващите структури. Те ще помогнат да бъдат идентифицирани хората с бежански профил и тези, които трябва да бъдат върнати в съответствие с европейските правила и ангажименти. Неотдавна заедно с България и Кипър е връчен нон-пейпър относно инициативата за миграционния път в Източното Средиземноморие. По този начин ще бъде повишена осведомеността относно предизвикателствата, пред които са изправени страните от този регион. Гърция е изпратила конкретни предложения по Общия европейски механизъм за връщане, като се настоява за засилен правомощията на Европейската агенция за гранична и брегова охрана, политика на лостове и стимули за трети държави (повече за повече, по-малко за по-малко) и солидарност по отношение на връщането, което остава една от най-трудните задачи за изпълнение за всички европейски държави-членки. Настоява се за решение, което ще осигури балансиран подход и справедливо разпределение на тежестта между всички държави-членки на ЕС. При управляеми миграционни потоци, страните от първа линия биха могли да се справят с голяма част от натиска с подкрепата на ЕС и останалите държави-членки. Предвид променливата ситуация в близост до Европа и продължаващите наплив от мигранти към Европа, никой не може да изключи възможността да избухне нова миграционна криза, с която никоя държава в Европа няма да може да се справи сама. Поради тази причина Гърция смята, че е необходимо да бъде разработен авариен механизъм, който да отговори на евентуални бъдещи кризи. Трябва да се създаде справедлива система, която да бъде в състояние да управлява миграционните потоци откъдето и да дойдат те. 3) Запазване на основните ценности на ЕС Новият пакт за миграция и убежище следва да зачита изцяло принципите, на които е основан ЕС. Те включват запазването и насърчаването на правата на човека. Държавите-членки на Европейския съюз трябва да осигурят международна закрила на тези, които се нуждаят от нея. Освен това е необходимо следването на ясна политика на връщане, както и борба с контрабандните мрежи.

За да се гарантират основните права на ЕС, е важно тежестта на мигрантите и търсещите убежище да се разпредели по справедлив начин между държавите-членки. Някои от страните ще поемат пълната отговорност за настаняването на пристигащите на територията на ЕС, докато други просто ще допринесат с финансова или хуманитарна помощ. Отказът да ги настанят е не само несправедлива, но е и в разрез с основните ценности на Евросъюза. Насърчаването на добре организирана легална миграция включва както по-добро използване на съществуващите пътища, така и проучване на допълнителни възможности. Този подход би подобрил прилагането на достиженията на правото на ЕС в областта на легалната миграция и би осигурил безопасни алтернативни пътища за нуждаещите се, като се вземат предвид капацитетът и националните нужди на пазара на труда. Това може да послужи като лост по време на разговори за миграцията с ключови трети страни, които могат да допринесат за по-ефективното управление на миграционните потоци и за по-добро сътрудничество при връщане и обратно приемане в съответствие с принципа „повече за повече“. /БГНЕС