Европа изостава в надпреварата за суровини, използвани в батериите за електромобили

Европейските производители на автомобили са осигурили по-малко от една шеста от ключовите суровини, които ще им бъдат необходими до 2030 г. за производството на батерии за електромобили, сочи анализ, който подчертава очакваната борба за ресурси в областта на зелените технологии, съобщи „Гардиън“.


Производителите на автомобили са сключили договори за 16 % от лития, кобалта и никела, необходими за постигане на целите им за продажби на електрически автомобили до 2030 г., според публичните данни, анализирани от базираната в Брюксел група за кампании "Транспорт и околна среда" (T&E).

Двамата най-големи производители на електрически автомобили в света - Tesla в САЩ и китайският BYD - са значително по-напред от много от европейските си съперници в осигуряването на достъп до ключови суровини, установиха изследователите.

Батериите, използвани в различни устройства - от мобилни телефони до автомобили, са изработени от прецизно контролирани комбинации от метали. В световен мащаб се води надпревара за намиране на достатъчно литий, най-лекия метал, но кобалтът и никелът също са важни за много батерии.

Анализът показва, че производителите на автомобили са оповестили споразумения, които покриват само 14% от лития, 17% от никела и 10% от кобалта, необходими за постигане на целите им за 2030 г. ЕС и Обединеното кралство ще забранят продажбата на нови автомобили с изкопаеми горива през 2035 г.

Джулия Полисканова, старши директор "Превозни средства и емобилност" в T&E, заяви: "Съществува ясно разминаване между целите на производителите на електромобили и стратегиите им за добив на важни минерали. Tesla и BYD са много по-напред от повечето европейски играчи, които едва сега се събуждат за предизвикателството да осигурят метали за батериите."

T&E заяви, че Mercedes-Benz, BMW и Hyundai/Kia са производителите на автомобили с големи европейски предприятия, които изостават най-много от конкурентите си. Ford, Volkswagen и Stellantis разкриха планове за доставка на минерали за батерии, които конкурират Tesla и BYD.

Някои от производителите на автомобили може да имат тайни сделки с минни или рафиниращи компании, за да доставят достатъчно минерали, докато други търсят начини да намалят или премахнат използването на скъпите кобалт и никел. Въпреки това мащабът на недостига, описан в публично оповестените договори, подсказва, че производителите на автомобили ще трябва да се борят, за да постигнат целите си в областта на електричеството.

Анализът съвпада с прогнозите на компанията за данни Benchmark Mineral Intelligence, според които търсенето на някои ключови материали ще надхвърли значително предлагането през следващото десетилетие.

Benchmark прогнозира, че търсенето на литий ще се увеличи четири пъти до 2030 г., тъй като Китай, Европа, а след това и САЩ бързо ще се откажат от бензина и дизела. Въпреки това прогнозите на компанията сочат, че през 2030 г. ще има недостиг на литий от 390 000 тона, докато световното производство е 2,7 млн. тона. Тя прогнозира също така недостиг на кобалт и никел - част от това, което описва като "голямо прекъсване на доставките на суровини", което може да ограничи темпото на прехода от бензинови и дизелови автомобили.

Каспар Роулс, главен директор по данните на Benchmark, заяви: "В средносрочен и дори в дългосрочен план литият вероятно ще бъде лимитиращият фактор за темповете, с които индустрията за батерии може да се разрасне."

Големите проекти за добив обикновено отнемат поне пет години, за да започнат да произвеждат материал в голям мащаб, и до седем години, ако е необходимо набиране на средства, каза Роулс. Това означава, че през следващата година или две ще трябва да се вземат инвестиционни решения, за да се увеличат доставките до 2030 г.

Полисканова заяви, че именно стратегиите за веригата на доставки са тези, които "ще направят прехода към електромобили в Европа или ще го провалят и ще направят някои компании ненужни". Тя обаче добави, че европейските производители са изпреварили конкурентите си от Китай и САЩ в "изчистването на веригите за доставки". За някои от доставчиците на минерали вече е установено, че са използвали детски труд, експлоатирали са нископлатени работници или са използвали вредни за околната среда методи./БГНЕС