Емил Абазов: Решенията от днес за утре пречат на туризма

За да спаси летният сезон държавата трябва да улесни желаещите да пътуват, да няма рестрикции или поне правилата да са ясни за по-дълъг период от време. Това каза в интервю за БГНЕС Емил Абазов, който е регионален мениджър в международния туроператор „Премио Травел“.

„Един основен проблем има, който се задълбочава. 90% от хората задават въпроси, свързани с регулации, изисква ли се PCR тест, има ли вероятност държавата да затвори – нашата или друга. Проблемът е в непрекъснатите промени, промени в сроковете, въвеждане на нови изисквания. Взимат се решения от днес за утре, които за туризма са тежки“, заяви Абазов и добави, че този проблем не е само у нас, а хората искат да имат сигурност и да не се стига до там, че плащайки си за почивка да бъдат ограничавани или затваряни в хотелската стая. „Миналото лято самият вирус доста отслабна. Важно е, че хората много искат да пътуват. Говорим за входящ, изходящ и вътрешен туризъм. В момента се правят чартъри до екзотични дестинации, нещо което преди беше немислимо. Надявам се, че всички тези мерки ще имат сериозен и дълготраен ефект, и скоро ще може да пътуваме без да се притесняваме за здравето си“, оптимист е регионалният мениджър. Попитан дали мерките на държавата са били адекватни, Абазов беше категоричен, че те са закъснели изключително много и всичко, което се прави е на парче, както и че липсва последователност, синхрон между институциите и стратегия, която да се изпълнява.

„Първият основен въпрос е, че всичко закъсня изключително много. Ние алармирахме месеци наред, до октомври месец не се случи абсолютно нищо. След това се направиха промени, имаме и нов министър, започнаха да се случват нещата. Сравнявайки с други държави все още има много обещания във финансов аспект. От всичко обещано, до този момент сме получили 1% от оборота, който да използваме, за да оцелеем. Основният проблем за нас е, че ние имаме да възстановяваме сериозни суми на клиенти и затова имаме нужда от помощ. 95% от браншът би казал, че иска да има възможност да работи. Ако имаме възможност да работим ще успеем много по-бързо да се възстановим; да запазим работните места; да изпратим клиентите, които имат ваучери, където желаят; да върнем сумите на тези, които искат да си ги получат обратно. Преди да имаме бизнес и да може да работим няма как да се случи това. Вече почти една година ще стане март месец откакто почти няма туризъм, всичко е много на дребно. Говорим за 90% спад“, посочи той и сподели, че никой не е очаквал нещата да продължат толкова дълго, но по-страшното е, че още не се вижда краят на епидемията. По отношение на действията, които трябва да предприеме държавата, за да спаси туризма и предстоящия летен сезон, Абазов вижда в това да се улеснят желаещите да пътуват – да няма рестрикции или поне правилата да са ясни за по-дълъг период от време.

„Отдавна бях радетел да бъде намалена цената на PCR теста, което би помогнало за входящ и изходящ туризъм. Ако цената на теста сега е 50 лв., хората много по-лесно ще се съгласят да пътуват. Трябва да има някаква обща стратегия. За съжаление тук всичко се прави на парче, всичко се прави много късно. Декември се говореше, че идва зимният сезон, после, че ще има сезон. Зимата си свършва, но аз не видях кой знае какви конкретни мерки“, коментира той. Абазов е категоричен, че летният сезон ще се случи и отново вътрешният туризъм ще бъде водещ. „Много се надявам туристите от чужбина да дойдат. Тук и чисто политически трябва да се работи. Знаете, че миналата година, в един момент Англия каза на България край, Германия премести образно чартърите си основно към Турция. Тук не става дума само за бизнес, това понякога е чисто политическо решение. Трябва да се мисли в перспектива. Сега е моментът България да стане още по-атрактивна дестинация. Сега може да се подпомага повече и бизнеса. Давам пример със седалките за чартър, които бяха подпомогнати с 35 евро. Пак една бавна и тромава процедура, в която част от колегите не бяха одобрени“, заяви Абазов и добави, че когато има стратегия или се дава някаква помощ, то тя трябва да бъде обявена достатъчно рано, за да може желаещите да се възползват от нея да имат достатъчно време за реакция.

Регионалният мениджър сподели, че откакто Марияна Николова е министър на туризма се чувстват чути. „Ние като цяло имаме много добра комуникация с нея, има желание и се предприемат действия. Всичко се случва прекалено бавно обаче. За първи път сме разбрани или поне ни чуват, но само с подобен ПР действия няма как да се подпомогне реалният бизнес“, коментира представителят на туроператора. Според него има какво да направи държавата ни и по отношение на рекламирането на страната като привлекателна дестинация в чужбина, защото сегашните опити са недостатъчни и неефективни. „Много време се фокусираха върху това да се подпомагат големите туроператори, защото е много лесно и е гарантирано, че те ще доведат много туристи. Истината е, че това не е начинът. По-скоро трябва да се търсят нови пазари, нови канали, дигитално нашата реклама не е на необходимото ниво. Дори ако погледнете сайтовете, нещата не са на това ниво, на което трябва да бъдат. Не може да се сравняваме с Турция. Кападокия от години е топ дестинация в България. Там имаше много целенасочена политика – инфлуенсъри рекламираха дестинацията, направиха се музикални клипове, отидоха известни хора и просто изведнъж това стана модна дестинация. Пътуването много често е и мода, която се налага по този начин – с пари. Бали беше много модна дестинация, но вече никой не ходи там“, посочи Абазов пътя, който трябва да следваме и подчерта, че трябва да насочим рекламата си и към съседните на България страни, както и държавата да започне да влага в реклама на България по света и чрез инфлуенсъри. /БГНЕС