Електрическите тротинетки вредят колкото автомобилите в определени обстоятелства

Ако електрическите тротинетки се използват за кратък период от време, ако електричеството е слабо, ако се прибират и паркират всяка нощ, емисиите на CO2 са равни на тези от автомобил, задвижван с изкопаеми горива, пише „Дер Щандарт“

В Париж вече забраниха тротинетките под наем и се водят разгорещени дебати и в други градове. Причините се припокриват на всякъде: недоволство и безопасност. Въпросът за въздействието на скутерите върху климата е изтласкан на заден план.

Ако човек стигне с тротинетката до най-близката жп гара вместо с автомобил или мотор, това е положително развитие от екологична гледна точка. Въпросът е: дали това наистина е така?

Заключението на Германската федерална агенция по околна среда е ясно. Проучванията в Берлин, Дрезден и Париж показват, че само пет до осем процента от анкетираните потребители на е-тротинетки използват електрическите превозни средства вместо автомобилите си. Значително по-често става въпрос за пътувания, които иначе биха били извършени пеша, с велосипед или с обществен транспорт.

Фактът, че е-скутерите причиняват повече емисии, отколкото ходенето пеша, е безспорен. Едно проучване на Университета за приложни науки в Бохум предлага някои първоначални наблюдения. Например, при отдаването под наем на е-скутери се отделят от 64 до 237 грама CO2 еквивалент на човекокилометър - от производството до използването и рециклирането. За сравнение, според данните на Федералната агенция по околна среда един автомобил, задвижван с изкопаеми горива, произвежда около 195 грама на човекокилометър, а един автомобил с електрическо задвижване - около 90 грама.

"По-голямата част от емисиите се причиняват по време на производството", обяснява Михаел Мешик от Института по транспорт към Университета по природни ресурси и приложни науки за живота във Виена. Друг фактор, който не бива да се подценява, е, че скутерите трябва да бъдат събирани, зареждани и пренареждани през нощта.

Големите разлики в емисиите от частни скутери и скутери под наем могат да се обяснят не само с производството и услугите, но и с интензивността и продължителността на използване. "При частните скутери краят на батерията често е и край на самото превозно средство", обяснява Стефан Кербъл, ръководител на отдела за изпитване в ÖAMTC.

Един частен електроскутер издържа средно 600 цикъла на зареждане, като с едно зареждане можете да изминете около 50 до 60 км. Често не се изплаща да се купува нова батерия.

"Трябва да имате предвид, че батерията съставлява около 50 % от разходите за закупуване", обяснява Кербъл. От друга страна, скутерите под наем са проектирани така, че да могат да се подменят батериите и да се отстраняват дефекти няколко пъти.

На практика обаче те не се използват по-дълго време. Потребителите често не са достатъчно внимателни. Доставчикът Bird, например, определя полезния живот на три години, през които се изминават 4295 километра.

"Ако сравня това с един велосипед, то не е много", казва Михаел Мешик. В крайна сметка скутерите са шикозни, "но нямаме нужда от тях по екологични причини", казва той, обобщавайки проучванията, с които разполага. /БГНЕС