Диян Стаматов: Дистанционно обучение само в крайни случаи

За голямо съжаление посрещаме новата учебна година отново в условията на COVID-ситуация, с много сложна организация. На първия учебен ден ще присъстват единствено първокласниците и техните родители. За останалите ученици направихме една много разгърната организация, за да могат всички да си получат учебниците и да бъде проведен първият „Час на класа“. Това каза в интервю за БГНЕС Диян Стаматов, директор на 119 СУ „Академик Михаил Арнаудов“.

„Учебната година ще започне без разминаване на часовете, ще се опитаме да организираме използването на маски в класните стаи и общите пространства, много силна дезинфекция, хигиенизация на помещенията, строг контрол при влизането на ученици, както и връщането на онези от тях, които имат грипоподобни симптоми. Надявам се всичко да започне и завърши добре“, посочи директорът за началото на учебната година.

Той поясни, че повечето от родителите на ученици, с които вече са проведени родителски срещи, са на мнение, че трябва максимално дълго децата им да се обучават присъствено, а за онези от тях в начален етап – от 1 до 4 клас, да не се позволява да минат в дистанционен формат, защото там най-лесно се натрупват пропуски. „След това тези пропуски не могат да бъдат преодолени. За останалите ученици тепърва ни предстоят родителски срещи, но най-вероятно и техните родители са на същото мнение“, коментира още Диян Стаматов.

Директорът каза още, че през миналата учебна година в училището е имало не малко случаи на родители, които са настоявали децата им да не носят предпазни маски. „Припомняме на децата, че това е необходимо за тях. На този етап не сме прилагали санкции и не смятаме да прилагаме. Има деца, които имат различни хронични заболявания, включително на дихателната система, с което също се съобразяваме. Изключенията са част от общата ни практика“, посочи директорът.

Той припомни и важната роля на отрасловия съвет в сферата на образованието. „Това е най-добрият пример за социално партниране към образователното министерство. Твърде малко други министерства могат да споделят такава добра практика. На всеки 2 месеца, по инициатива на заместник-министър или министър се събираме и дискутираме важните проблеми и възможните решения. Последният беше около 2 седмици, на който дискутирахме насоките за COVID-обстановката“, разказа още Диян Стаматов.

За повдиганата в публичното пространство тема за тестване на учениците с бързи тестове, директорът изрази положително мнение, но при условия, че това се извърша с т. нар. облекчен периметър.

„Не с клечка, която се поставя в носа, а с използване на чашка, която децата, под формата на игра, могат да бъдат тествани. Това обаче е и въпрос на средства, каквито няма предвидени в училищните бюджети. Убеден съм, че ако бъде приложен такъв облекчен формат на тестване, много от родителите ще са съгласни. Като казвам много имам предвид повече от 80%“, разказа директорът на 119 училище.

„Всякакво преминаване в електронно обучение е много сериозен риск, който би довел до пропуски, независимо от това за кой клас се отнася. Желанието на всички ни е много дълго време да сме в присъствено обучение, а само в крайни случи да се преминава в електронно“, каза в заключение той. /БГНЕС