България ще черпи опит от Турция за включване в кулинарния справочник Michelin

България ще черпи от опита на Турция за включването на наши ресторанти в престижния кулинарен справочник Michelin, предаде БГНЕС.

Министерството на туризма е предприело стъпки за включването на страната ни в кулинарния справочник още през миналата година по време на служебния министър Илин Димитров. През април 2023 г. е изпратено писмо до централата на Michelin, с което е поискана среща, на която да се обсъдят възможностите за включването на България, но до момента не е получен отговор.

Три месеца след встъпването си в длъжност министър Зарица Динкова е обсъдила с министъра на културата и туризма на Турция Мехмет Нури Ерсой възможностите за почерпването на турския опит, довел до това Турция да има включени 74 ресторанта в справочника, 16 от които са добавени към списъка „Bib Gourmands”.

„В резултат на срещата и последвалите я разговори, в седмицата от 5 февруари планираме провеждането на среща на представители на министерство на туризма с Асоциацията на турските готвачи за споделяне на техния опит“, заявява министър Динкова.

Нейният екип през последните месеци е провел също така срещи и разговори с Асоциацията на българските професионални готвачи за идентифициране на необходимите стъпки и проучване на тяхното знание и опит по темата. Проучват се и стъпките, които са предприели други държави, включени в справочника, като Чехия, Полша и Унгария.

„В резултат на извършеното до момента проучване се налага извода, че включването в справочника на Michelin не е еднократна стъпка, а процес, който следва да обединява усилията на различни институции (Министерството на туризма, Министерство на земеделието и храните, Министерство на образованието и науката и Министерството на икономиката) и на заинтересованите браншови организации и представители на бизнеса, заявява министър Динкова.

Проученият опит от другите страни показва, че няма единен алгоритъм, който да се следва, а че всяка държава според спецификите си е предприела различни стратегии, за да постигне подобно признание.

Според Динкова включването в справочника трябва да е част от общата визия за реклама и брандиране на България и като атрактивна кулинарна дестинация. „В този смисъл, Министерството на туризма е институцията, която е най-естествено да води този процес, но в сътрудничество с останалите посочени институции и с представителите на бранша и бизнеса“, заявява тя.

Министър Динкова посочва, че екипът й има готовност да възобнови комуникацията с централата на Michelin, като в момента той работи по това да се определи общата визия, която да включва стъпките, лицата (институции, организации, бизнес) и времевата рамка, необходими за постигане на поставената цел. /БГНЕС