Американски пилот свалил 4 съветски МИГ-а

Американски пилот Ройс Уилямск е свали през 1952 г. над Корейския полуостров четири съветски МиГ-а за 30 минути, но е трябвало да пази това в тайна цели 50 години, разказва CNN.

На 18 ноември 1952 г. Уилямс лети с F9F Panther – първият реактивен изтребител на ВМС на САЩ – на мисия по време на Корейската война. Придружават го още три самолета. 27-годишният пилот излита от самолетоносач, за да извършват боен въздушен патрул над онази част от Корейския полуостров, която разделя Северна Корея от Китай. На североизток е Русия, тогава част от Съветския съюз, която подкрепи Северна Корея в конфликта.

Но заради механични проблеми водещият самолет с още два е трябвало да се върнат на земята. Това остави Уилямс и неговия помощник сами в мисията. Тогава, за тяхна изненада, седем съветски изтребителя МиГ-15 се появяват изневиделица и се насочват към оперативната група на САЩ, включваща кораби и самолетоносача. Четири от съветските МиГ-ове се обърнаха срещу Уилямс и откриха огън, спомня си той. Той стрелял по един от тях и го свали. В този момент американските командири на самолетоносача му наредиха да не влиза в битка със Съветите. „Казах, „Вече влязох“, спомня си Уилямс.

Той знае, че съветските самолети са по-бързи от неговите и ако се опита да се откъсне, ще го свалят. „По това време МиГ-15 беше най-добрият изтребител в света“, по-бърз и способен да се издига и пикира по-бързо от американските самолети”, каза той. Самолетът му беше пригоден за битка въздух-земя, а не за въздушни битки, каза той. Последва над 30-минутен въздушен бой, при който Уилямс непрекъснато се въртеше и въртеше – единствената област, в която F9F можеше да се конкурира със съветските самолети – за да не позволи на превъзходните МиГ-ве да насочат оръдията си към него. По време на битката Уилямс изстреля всичките 760 изстрела от 20-милиметрови оръдия.

Но руснаците постигнаха удари и върху Уилямс, от самолета му останаха жизнеспособни само онези механизми и части, които позволява на Уилямс да го движи нагоре и надолу. Точно когато се насочваше, към американската специална група край брега, на опашката му се „лепна” един от останалите съветски самолети. Уилямс каза, че е летял нагоре-надолу като влакче в увеселителен парк, с куршуми, летящи над и под него, докато съветският пилот се е опитвал да направи точен изстрел. В един момент Уилямс направил такава маневра, че самият той „се лепнал” зад опашката на МиГ, след което подплашеният самолет избягал.

Уилямс насочи силно повредения си самолет към самолетоносача, но придружаващите го разрушители отначало открити огън по него, смятайки го за съветски самолет. След кацането на палубата на самолетоносача екипажът преброи 263 дупки в самолета на Уилямс. Беше в толкова лошо състояние, че беше избутан в морето.

Въпреки героизма на Уилямс, който бе приет от президента Дуайт Айзенхауер, ръководството на САЩ решава да скрие, че американско-съветският въздушен бой изобщо се е състоял. То се опасявало, че инцидентът може да предизвика опустошително нарастване на напрежението между САЩ и СССР и евентуално да се разпали Трета световна война. Отделно американските сили са изпробвали ново оборудване за прихващане на комуникации този ден. Имаше опасения, че разкриването на съветската роля в битката би компрометирало това предимство на САЩ. Записите от ръчния бой на Уилямс бяха незабавно класифицирани от американски служители и той се закле да пази в тайна, което означаваше, че ще отнеме повече от пет десетилетия, преди победата му да бъде напълно призната.

Така че едва през 2002 г., когато записите бяха разсекретени, Уилямс успя да каже на най-близките си какво е направил през онзи ноемврийски ден на 1952-ра.

През следващите години групи ветерани, които научиха за подвига му, казаха, че Сребърната звезда е недостатъчна награда за Уилямс, като някои изтъкнаха, че той трябва да получи най-високото военно отличие – Медала на честта. Така през декември 2022 г., над 70 години след въздушната битка в Корейската война, Уилямс получава Медала на честта на церемония в Калифорния.

„И до днес това е най-уникалният американско-съветски въздушен боен бой в историята на Студената война“, посочи конгресменът от този щат Даръл Иса в изявление. „Героизмът и храбростта, които той демонстрира в продължение на 35 мъчителни минути преди 70 години в небето над Северния Пасифик и крайбрежието на Северна Корея, спасиха живота на неговите колеги пилоти, колеги и екипаж. Неговата история е една от вековете, но сега е напълно разказана”, изтъкна конгресменът. /БГНЕС